ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en kolumn. Det är en åsikt, betraktelse eller kommentar skriven av en återkommande skribent som är anlitad av Metro. Metro är en partipolitiskt obunden tidning och har inga ledarskribenter.

Man borde göra alla pris till ett

Stephan Mendel-Enk · 8 Dec 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

 Nästan varje dag nu delas pris ut för årets bedrifter: Guldbollen, Augustpriset, Jerringpriset, Bragdguldet, Stora journalistpriset.Gemensamt för allihop är att de antingen handlar om sport eller olika former av texter. Nobelpriset delas visserligen ut i ytterligare några discipliner, men även där är det bara litteraturpriset som folk bryr sig om och som verkligen räknas. Eftersom sport och litteratur/journalistik står i centrum för samtliga prisutdelningar anser jag att man borde smacka dem alla till ett enda: Årets sportskribent.

Min kandidat till det första historiska priset är den man – det måste ha varit en man – som först kom på att man kunde inleda ett referat av en spännande match på följande sätt: ”Inte ens skräckmästarna Alfred Hitchcock, Agatha Christie och Edgar Allen Poe hade väl tillsammans kunnat koka ihop en så gastkramande avslutning som månda-gens match mellan Örebro och Norrköping bjöd på.”Jag började läsa sportsidorna i Göteborgs-Posten när jag var sju år. Sedan dess har jag stött på formuleringen – i sportjournalistkretsar känd som ”skräckgreppet” – ett hundratal gånger.Den har spritt sig från GP till kvällstidningarna, från kvällstidningarna till radiosporten, sportnytt och har till och med hörts på Canal Plus. Den enda förändring som har skett sedan jag var liten är att Edgar Allen Poe har ersatts av Stephen King.

Skräckgreppet tas till när något dramatiskt har ägt rum i slutminuterna av en match. I exemplet ovan kanske Örebro ledde med 1–0 tills det var fem minuter kvar, då Norrköping kvitterade och sedan även gjorde ett segermål. Förutom att mannen som uppfann greppet bör belönas för att ha gett svensk sportjournalistik dess längsta och mest slitstarka klyscha tycker jag också att hans respektlösa inställning till litteraturhistorien förtjänar uppmärksamhet. Han påstår helt frankt att om de här skräckmästarna fick för sig att skriva någonting tillsammans, och om de mot alla odds bestämde att det skulle vara på temat allsvensk fotboll, skulle de inte inse att matchen måste vända på slutet för att uppnå högsta dramatiska effekt. Jag har ofta försökt föreställa mig det tillfälle när Hitchcock och de andra sitter tillsammans och misslyckas med att komma på ett spännande slut.  ”Alfred, vad säger du, om Örebro leder med 2–0 i halvtid, sedan gör de 3–0 tidigt i andra …””Det är bra, Agatha, och Norrköping går upp på tre anfallare, trycker på för en reducering, men Örebro backar hem och håller nollan matchen ut. Perfekt, det kör vi på.”

klar

Artikellänk är kopierad

Stephan Mendel-Enk
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro