ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en kolumn. Det är en åsikt, betraktelse eller kommentar skriven av en återkommande skribent som är anlitad av Metro. Metro är en partipolitiskt obunden tidning och har inga ledarskribenter.

Om fler tar efter teleförsäljarna

Stephan Mendel-Enk · 19 Aug 2011
Uppdaterad 19 Aug 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Finanskrisen i USA och Europa kommer att leda till problem över hela jorden, menar experterna. Jag tror att det finns andra faktorer som på sikt utgör ännu större hot mot världsekonomin. Som telefonförsäljarna. De bredbandsleverantörer och teleoperatörer som de senaste åren börjat ringa till oss för att kränga abonnemang har ändrat förutsättningarna för all världens handel. Istället för att vi kunder letar upp en butik som säljer de varor vi vill ha söker försäljarna nu upp oss.   De är väldigt svåra att säga emot när de ringer. De använder effektiva trick som att berömma ens karaktär (du har varit en väldigt trogen kund hos oss i många år), tilltala en med förnamn (därför Stephan, vill vi ge dig någonting) och överösa en med  generösa erbjudanden som de skräddarsytt efter ens personliga behov (en Hello Kitty-telefon med extra ramminne! Förlänger du ditt abonnemang hos oss slipper du även den extra månadsavgift vi måste ta ut om du inte svarar ja inom tre sekunder.)Än så länge har vi bara sett början på den här problematiken. De stora omvälvningarna kommer när metoderna sprider sig till andra affärsgrenar. Livsmedelsbranschen exempelvis. ”Som tack för att du valt oss som din matvaruleverantör tänker vi skicka dig 16 kilo blandfärs och enårskonsumtion kikärtor. Om du uppgraderar till ett vip-medlemskap får du också möjlighet att köpa varor från mejerihyllan.” Eller sjukvården. ”Eftersom du har varit en så trogen kund vill vi erbjuda dig vårt Gastro plus-paket. För endast två kronor i månaden får du fri tillgång till rektala undersökningar under tre år!  Lägg på en femhundring i veckan så får du även viss rätt till akut behandling vid livshotande skador. ”Värst kommer det att bli när utvecklingen når den pornografiska industrin. I framtiden kommer porrproducenterna inte vänta på att kunderna ska ta mod till sig och beställa deras skambelagda produkter på nätet. Eller bara passivt hoppas på att vi ska våga ringa de där syndiga telefonlinjerna de annonserar för på kvällstidningarnas sportsidor. I stället kommer de själva ringa upp folk och börja stöna i luren. ”Grattis Stephan” kommer deras försäljare säga ”om du blir kund hos oss i dag får du ta del av vårt förmånliga gryningspaket. Mellan klockan sex och halv åtta varje morgon kommer du bli uppringd av våra heta hemmafruar. Tackar du nej ber vi våra mulliga matroser att ringa i stället. ” Hemglass. Ett företag som ägnat sig åt kunduppsökande verksamhet långt innan dagens telefonförsäljartrend. Glassbåten. En av de mest överskattade produkterna i deras utbud.+

klar

Artikellänk är kopierad

Stephan Mendel-Enk
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro