ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en debattartikel. Personen, företaget, partiet eller organisationen som har skrivit texten driver en åsikt och argumenterar för den. En debattartikel publiceras med namn och bild på den som står för åsikten.

SL-ordförandens krav efter ministrarnas välfärdsresa"

Kristoffer Tamsons · 8 Feb 2017
Uppdaterad 8 Feb 2017
Våld, droger och tiggeri gör tunnelbanan otrygg, skriver Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M) och ordförande för SL.

Våld, droger och tiggeri gör tunnelbanan otrygg, skriver Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M) och ordförande för SL. Foto: Annika Strandhäll/Twitter, Anna Molander/Stockholms läns landsting


I dag reser Socialdepartementets ministrar Annika Strandhäll, Gabriel Wikström och Åsa Regnér från norra Botkyrka till Danderyds sjukhus. Med Stockholms tunnelbana lägger vi grund för både bostäder, tillväxt och människors rörlighet. Men vi kan inte blunda för att samhällets växande otrygghet riskerar att påverka utvecklingen negativt, skriver Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M) och ordförande för SL.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Åsa Regnér, Annika Strandhäll och Gabriel Wikström,Välkomna till Stockholms tunnelbana. Själva navet i vad som är Sveriges bäst utbyggda, välfungerande och mest använda kollektivtrafik. Varje dag görs över en miljon resor med tunnelbanan. Med detta utgör den en viktig del för att människors vardag och hela Stockholm ska fungera.

Samtidigt står vår tunnelbana inför stora utmaningar. Ett samhälle som mår dåligt återspeglar sig allt tydligare i trafiken, på tåg och stationer. Detta kräver att ni som företrädare för Sveriges regering agerar.

Jag har förstått att ni färdas mellan Norsborg och Danderyd. Då kommer ni att möta många utmaningar som är tydliga för oss som dagligen nyttjar tunnelbanan.

De handlar om våld, brott och droger. Där effekterna blir allt tydligare av att den en gång närvarande tunnelbanepolisen i praktiken helt avvecklats. Vi har försökt möta rättsväsendets reträtt med egna insatser i form av bland annat ordningsvakter, väktare och trygghetsvärdar. Det håller inte längre. Tunnelbanepolisen måste återupprättas. Regeringen verkar tyvärr inte alls vilja se eller ta i frågan.

Det handlar om våra behov av att utveckla trygghetsarbetet med fler trygghetskameror. En insats som har stockholmarnas stöd, men som försvåras av byråkrati och eftersläpande lagstiftning. Bland annat skulle vi vilja låta trygghetskamerorna också säkra stationsentréer, busstorg och andra viktiga knutpunkter. Regeringen har utlovat ny lagstiftning på området, men åren går utan att något händer.

Det handlar om vårt behov av att förstärka insatserna mot tjuvåkandet i kollektivtrafiken, som kostar hederliga betalande resenärer över 300 miljoner per år. Att tjuvåka är att stjäla från vårt gemensamma och konsekvenserna måste bli tydligare för förövarna. Vi har förstärkt insatserna med goda resultat, men vill göra mer. Därför oroar det att ni har lagförslag som vill sätta ett lågt tak för bötesbeloppet som får utfärdas mot tjuvåkarna. Blir det verklighet tvingar det oss sänka böterna rejält. Det är fel väg att gå. I stället borde vi få möjlighet höja böterna mer och ytterligare förstärka våra insatser.

Det handlar om växande otrygghet till följd av tiggeri och illegal försäljning. Något som bokstavligen exploderat i klagomål, synpunkter och upplevd otrygghet i inte minst tunnelbanan. I dag saknas lagstöd för att kunna freda kollektivtrafiken och dess resenärer från tiggeri. Det är inte hållbart, värdigt ett välfärdsland eller rimligt att tunnelbanan ska utgöra det sista trappsteget i vårt sociala skyddsnät. Stöd och legitimitet finns för ett förbud, men ska det bli möjligt krävs att regeringen tar sitt ansvar och agerar för att ändra lagen.

Stockholms tunnelbana är fantastisk. Med ordning och reda i ekonomin ser vi kommande år också till att bygga ut, utveckla och modernisera tunnelbanan för framtiden. Med mer tunnelbana, nya stationer, nya vagnar och mycket annat lägger vi grund för både bostäder, tillväxt och människors rörlighet. Vi kan samtidigt inte blunda för att samhällets växande otrygghet riskerar att påverka utvecklingen negativt. Om lag och ordning fortsatt ger efter blir vi alla fattigare på både vår frihet och trygghet. Den vägen vill vi inte att Stockholm och vår tunnelbana ska riskera. I dag har ni möjlighet ge beskeden vi behöver: Om tryggheten, polisen, lag och rätt. Ta den chansen.

Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M) och ordförande för SL

pil
Om debattören

• Namn: Kristoffer Tamsons.

• Gör: Är trafiklandstingsråd (M) och ordförande SL, har tidigare bland annat arbetat som stabs- och planeringschef på Statsrådsberedningen, som kommunalråd och ledarskribent.

pil
Om debatten

• I dag gör Socialdepartementets ministrar Annika Strandhäll, Gabriel Wikström och Åsa Regnér, vad de kallar för, en ”välfärdsresa” från norra Botkyrka till Danderyds sjukhus för studiebesök längst vägen.

• I regeringens pressmeddelande säger socialförsäkringsminister Annika Strandhäll:– Vi kommer fortsätta göra liknande resor i andra delar av landet och kommer bland annat se exempel på hur välfärdsmiljarderna använts av kommuner och landsting.

Källa: regeringen.se

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Tamsons
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro