ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en insändare. Texten är skriven av en privatperson som driver en åsikt och argumenterar för sin sak. En insändare är kortare än en debattartikel och låter skribenten vara anonym.

Spelreklamen måste få ett slut – en gång för alla

Insändare · 2 Jul 2019
Uppdaterad 2 Jul 2019

"Min syster blev av med flera tusen till bästa barndomskamraten." Foto: Unsplash


Min 90-åriga granne hade ett lottabonnemang för att stödja en förening. När hon behövde avsluta, för att kunna betala mediciner och annat så gick inte det, skriver insändarskribenten.

klar

Artikellänk är kopierad

pil
Detta är en insändare

Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning. OBS! Den här texten publicerades 3 januari 2019.

Tack Roland Poirier Martinsson för orden om de skamliga spelreklamsannonserna! Min syster blev av med flera tusen till bästa barndomskamraten som hamnat i spelbolagens klor. När det kom fram och bönerna om lån fortsatte fick vänskapen ett abrupt slut. Maken, villan, barnen försvann likaså.

quotation startMin syster blev av med flera tusen till bästa barndomskamraten.quotation end

Min släkting, som vann 100 000 kronor, blev naturligtvis avlurad i princip allt av sina spelande vänner. Han fortsatte spela och leva i armod ända till en riktig vän satte honom fri. Efter ett par år, utan spel, kunde min släkting äntligen betala lånen.

Min över 90-åriga granne med låg pension hade ett lottabonnemang, för att stödja en förening. När hon behövde avsluta, för att kunna betala mediciner, sjukhusbesök, hemtjänst och hyra så gick inte det. Hon och hennes gode man var tvungna att gemensamt hota med advokat och stämning innan spel­bolaget gick med på att äntligen stoppa abonnemanget på lotterna.

Spelproblem påverkar fler än den drabbade. 165 000 personer, varav 68 000 barn, bor tillsammans med någon med problemspelande, enligt Folkhälsomyndigheten. Foto: Unsplash.

Jag anser definitivt att spelreklam helst skulle förbjudas, men åtminstone förses med lika stora och tydliga varningstexter som den på cigarettpaketen och vid alkoholreklam. Därtill behöver Sverige satsa långt mer på spel­prevention. Ingen produkt behöver så mycket reklam som spelen får just nu.

Nog nu!

klar

Artikellänk är kopierad

Insändare
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro