ANNONS
ANNONS
Logo

VAD TYCKER DU?

Detta är en kolumn. Det är en åsikt, betraktelse eller kommentar skriven av en återkommande skribent som är anlitad av Metro. Metro är en partipolitiskt obunden tidning och har inga ledarskribenter.

Vi behöver nyansera vår syn på religion

Tanvir Mansur · 30 Jan 2015
Uppdaterad 6 Feb 2015

klar

Artikellänk är kopierad

Representerar extremisterna islam? Ibland låter det så på människor som varken pratar med eller lyssnar på vanliga muslimer. Ett exempel är de islamofober som intervjuades i onsdagens Uppdrag Granskning i SVT. Deras världsbild generaliserar en religion med 1,6 miljarder utövare, enbart för att en väldigt liten minoritet av dessa är extremister. Det faktum att det finns islamistiska diktaturer säger faktiskt inte mycket om vanliga människors tro. Islam är, precis som alla religioner, olika för olika personer och praktiseras annorlunda i olika delar av världen.

Den senaste månaden har jag varit i Bangladesh för att göra intervjuer till min kandidatuppsats på universitetet. Samtidigt utforskar jag landet mina föräldrar växte upp i. Jag ställer frågor, jag äter kryddstark mat och jag deltar i olika traditionella ceremonier. Från kristna bröllop till hinduiska högtider. Varje möte med en ny person ger nya insikter och perspektiv.

Nyfikenhet är en viktig färdighet. Genom att ha ett öppet sinne går det att lära sig mer om världen och förstå den bättre. Med nyfikenhet som verktyg, beväpnad enbart med frågor, går det att ta reda på mer än genom osäkra källor på nätet.

Även om jag är agnostiker, det vill säga inte har någon tro på Gud, försöker jag ständigt lära mig mer om religion och andlighet. Den nyfikenheten ledde mig till att besöka fredagsbönen i huvudstaden Dhakas största moské. Imamen fördömde våldet som genomförs på gatorna i Bangladesh, men också den brutala terror som syns i Mellanöstern. Efter Charlie Hebdo-massakern deltog jag i en studiecirkel med engagerade muslimska och icke-muslimska studenter. De debatterade och kritiserade olika strömningar och tolkningar av islam.

Nittio procent av Bangladeshs befolkning är muslimer, och majoriteten av dem avskyr islamistpartiet. 1971 samarbetade det partiet, Jamaat-e-Islami, med den västpakistanska armén. Militären bedrev ett folkmord mot bengalerna i det dåvarande Östpakistan. Nationen Bangladesh föddes då ur ett blodigt befrielsekrig mot fundamentalisterna. Därför bygger den nationella identiteten på ett motstånd mot extremisternas illgärningar.

Bangladesh har fortfarande stora utmaningar med korruption, religionsfrihet och jämställdhet. Genom att träffa många personer har jag lyckats lära mig mycket mer om alla som kämpar i landet. Studenter, kvinnorättsaktivister och fackföreningsledare. Textilarbetare, rickshaw-förare och journalister. Vanliga människor som gör sitt bästa i sina liv, för sina familjer och för samhället. Genom att lyssna på deras olika berättelser framträder en nyanserad bild av vad islam är och kan vara. Ens tro är nämligen olika för olika människor. Motståndet mot extremism är stort. Utan ett öppet sinne så ser vi inte hela världen.

Plus: Firandet av den hinduiska högtiden Saraswati Puja på Dhaka University. Studenter på de olika institutionerna hade byggt stora skulpturer och statyer av visdomsgudinnan Saraswati som en stor folksamling gick runt och tittade på.

Minus: Det politiska läget i Bangladesh har lett till en maktuppvisning mellan regeringspartiet och den samlade oppositionen. Generalstrejker och blockader av transporter har lett till stor osäkerhet och en våldsam tillvaro. Över 35 personer har dött i upploppen, men utan bevakning i Sverige. Synd.

klar

Artikellänk är kopierad

Tanvir Mansur
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro