ANNONS
ANNONS
Logo

BOMARKNADEN BEGRIPLIG

De lär barn att programmera: Ingen större skillnad mot Lego”

Gustaf Larsson · 11 Nov 2018
Uppdaterad 15 Feb 2019
Linnea Börjesson och Erik Bleckhorns vill gärna världen bättre, på det sätt de kan.

Linnea Börjesson och Erik Bleckhorns vill gärna världen bättre, på det sätt de kan. Foto: Felicia Yllenius


Glöm Lego och Duplo. Sedan en tid tillbaka har det kommit en ny – digital – lekledare till stan. Här ger initiativtagaren bakom Kodkollo sina bästa tips till föräldrar med kodningsintresserade barn.

klar

Artikellänk är kopierad

I juni tidigare i år genomfördes det första tillfället av den nystartade satsningen Kodkollo. Där fick barn, i åldrar mellan sju och tio, lära sig att hantera det för många svårhanterliga ämnet programmering.

Bakom initiativet står Erik Bleckhorns och Linnea Börjesson från IT-konsultbolaget Digitalent.

– Vi har pratat under en lång tid att göra världen till en bättre plats genom saker som vi kan. Egentligen är grunden till detta hur man kan få barns intresse att utvecklas och därigenom lära sig något nytt, säger Erik Bleckhorns.

Barn fick lära sig bygga spel

Under en heldag fick ett 30-tal barn lära sig grunderna i programmeringsspråket scratch. Initiativtagarna liknar detta vid att lära sig bygga med Lego.

– Barnen fick bygga spel utifrån vad de tyckte var spännande. Vissa gjorde så att man fick jaga rätt på olika saker – tänk “Snake” – medan andra någon helt annan typ av spel. Det viktigaste var att de fick lära sig att skapa någonting för att sedan spela det själva, säger Linnea Börjesson.

Programmering har även letat sig in som ett obligatoriskt ämne för barn i grundskoleåldern. Under kollot märkte Linnea och Erik hur flera av deltagarna redan besatt kunskaper inom ämnet.

– Det var otroligt att se deras glädje och hur snabbt de lärde sig. Spelen de skapade fick de dels visa och testa på andra barn på kollot, men även ta med sig hem och visa upp det för sina föräldrar. Det var känslan av att; ”jag har byggt det här” som verkligen lyste i deras ögon, säger Erik Bleckhorns.

Hoppas väcka intresse hos barnen

Genom att lära sig och finna intresse redan i tidig ålder, både tror och hoppas Linnea Börjesson att kollot kan så ett frö i barnen inför deras kommande yrkesval.

– Tittar man på branschen så växer den otroligt snabbt, och man vet att det kommer att saknas kompetens framöver. Kan man då väcka intresset hos några barn som faktiskt vill ha det som ett yrke framåt i livet är det fantastiskt. Men framför allt ska det vara en rolig stund och ett roligt ämne, säger hon.

Skulle man kunna ta detta ännu längre ner i åldrarna?

– Absolut, det finns en variant av scratch för barn mellan fem och sju år. Om det vi använder oss av på kollot är Lego, så är juniorvertyget Duplo. För i grund och botten är det ingen större skillnad på det och att lära sig programmera, säger Erik Bleckhorns.

pil
Erik Bleckhorns tips till föräldrar med kodningsintresserade barn:

Ta dig tid att vara med

Undvik föreläsande – tänk på hur barn lär sig att bygga Lego eller spela Minecraft. Ofta ser barn en kompis bygga eller spela och vill sedan testa själva. Viktigast är att hålla igång nyfikenheten och glädjen i att prova på – strunta i att förklara vad man ska tänka på eller vad som är fel. Press och förväntan dödar all form av nyfikenhet.

Sänk ambitionsnivån

Målet är att barnen ska vara nyfikna och vilja prova flera saker, inte att de ska bygga eller spela perfekt. Buggar är en del av lärandet och när det blir lite konstigt är oftast när det är som roligast.

Prova er fram

Låt barnen prova flera olika saker så de har möjlighet att hitta vad de tycker är roligast. Sätt ingen press att de måste spela just det spel som ni har valt ut.

klar

Artikellänk är kopierad

Gustaf Larsson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro