ANNONS
ANNONS
Logo

BOMARKNADEN BEGRIPLIG

Expertens tips: Så får du ditt barn att somna

Gustaf Larsson · 3 Nov 2018
Uppdaterad 15 Feb 2019
Carl-Johan Forssen Ehrlin ger sina fem bästa tips till föräldrar som inte lyckas med nattningen – trots högläsning.

Carl-Johan Forssen Ehrlin ger sina fem bästa tips till föräldrar som inte lyckas med nattningen – trots högläsning. Foto: Unsplash och Day Fotografi


Många föräldrar kan uppleva att det är svårt att få sina barn att somna – trots att man exempelvis läser för dem. Här ger beteendevetaren och barnboksförfattaren Carl-Johan Forssen Ehrlin sina bästa tips för att som förälder faktiskt lyckas vid nattning.

klar

Artikellänk är kopierad

1. Var uthållig

Om barnet inte somnar vid första försöket när du läser en saga, försök igen! Ge sagan flera försök, det repetitiva kommer göra att ditt barn blir mer sömnigt. Första gångerna kan det bli en lång process, men allt eftersom kan fem sagor bli till en, eller ingen alls. Det gäller att vara envis men också tålmodig. För vissa barn kommer inte allt att fungera på en gång, låt det ta tid.

2. Skapa en vana

Gör nattningen till en ritual med liknande element varje kväll. Kopplingen mellan läsning och insomning blir då starkt och det blir till en vana. Till slut kanske inte ens sagorna kommer behövas, eller bara behövas vid ett fåtal stunder för att skänka trygghet. Men allt handlar om att göra det till en vana där sagan är kopplad till just sömn.

3. Förbered innan läggning

För att få bästa effekt vid läggning bör barnet ha lekt av sig innan man nattar den. Det kan dock vara lättare sagt än gjort, men man kan börja med några meningar som får barnet att känna av sin trötthet och som anspelar på att det börjar bli dags att sova. Exempel kan vara:

“Du börjar se trött ut, även om du inte kanske känner det själv än”.“Det verkar som om dina ögonlock blir tyngre och tyngre, det börjar bli dags att sova strax”.“Tröttheten kommer allt närmare nu, eller hur? *gäspa själv*”.“I kväll ska vi läsa en magisk saga som du kommer vilja somna till, kanske redan innan sagan är slut”.

4. Fokusera på avslappning

Barn är olika när det kommer till hur engagerade de är i läsning, vissa vill vara med och se bilderna, andra inte. Oftast är det lättare för barnet att slappna av om den ligger och blundar och endast fokuserar på vad du säger. Detta är extra viktigt om man använder sig av en läsplatta eller telefon, då skenet från skärmen enligt forskning kan försvåra avslappningen. Försök också hålla din läston lugn och avslappnad.

5. Tänk på sovmiljön

Försök att uppnå en så bra sovmiljö för ditt barn som möjligt. Vissa kan också finna trygghet i att ha en särskild snuttefilt eller ett gosedjur som blir en del av nattningen. Man bör också hitta en återkommande dygnsrytm så att kvällens mörker kopplas till lugn och sömn snarare än hopp och lek.

pil
Fakta:

• Carl-Johan Forssén har en kandidatexamen i psykologi och har bland annat arbetat som beteendevetare.

• I dag skriver han barnböcker om vardagliga problem som kan skapa förändringar i människors liv.

• Sitt stora genombrott fick han 2010 med “Kaninen som så gärna ville somna”.

klar

Artikellänk är kopierad

Gustaf Larsson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro