ANNONS
ANNONS
Logo

HÄLSA & TRÄNING PÅ ALLVAR

Här är 5 saker du inte visste om löpträning

Filip Häggberg · 15 Maj 2019
Uppdaterad 27 Maj 2019
Löpning är alltid ett bättre alternativ än en promenad när det gäller konditionen och andra hälsoeffekter.

Löpning är alltid ett bättre alternativ än en promenad när det gäller konditionen och andra hälsoeffekter. Foto: Unsplash/Pixabay


Att du får bättre kondition av att springa är ingen nyhet. Men visste du att det förmodligen är bättre att träna utomhus än på löpband eller att korta intervaller ger fler fördelar än långdistanslöpning?

klar

Artikellänk är kopierad

Bäst att sära på löpning och styrka

Vi har tidigare rett ut att styrketräning inte hämmar din löpning. Snarare är det så att uthållighetsidrottare som styrketränat har fått positiva effekter på sin löpning.

Med det sagt finns det bättre och sämre sätt att kombinera träningen.

Flera studier visar att det är mer effektivt att sära på styrketräningen och konditionsträningen med minst sex timmar. Det ger bättre resultat både för din kondition och muskelstyrka.

Springa ute kan ge fler fördelar än löpband

All löpning är bättre än ingen löpning, men var du utför träningen kan göra skillnad.

I en studie från Singapore lät forskarna deltagarna springa så fort de ville – både utomhus och på löpband. Resultatet visade att personerna sprang snabbare utomhus utan att tycka att det var mer jobbigt.

Dessutom tyder mycket på att du lättare undviker belastningsskador vid utelöpning. Om du i samma hastighet upprepar samma löpsteg konstant, som du gör på ett löpband, ökar risken för överbelastning.

Flera studier har också visat att de kognitiva fördelar du får av konditionsträning blir starkare när du andas in bättre luft – något som är lättare i naturen än på ett gym.

Foto: Unsplash

Löpning är (nästan) alltid bättre än promenad

Ja, det låter ju ganska självklart. Men det är inte allt för ovanligt att få höra uppfattningar om att lågintensiv motion, som promenader, skulle vara bättre än mer intensiv träning ur vissa aspekter. Fettförbränning till exempel.

Men så är det inte. Löpning är bättre för din fysik – du får bättre träningseffekt, fler hälsofördelar och bränner också fler kalorier, enligt samstämmig forskning.

Undantaget är så klart om du är sjuk eller skadad och av de anledningarna inte klarar av att komma upp i hög puls eller ha en hög frekvens. Då är en promenad bättre än att inte göra något.

Barfotalöpning minskar risken för vissa skador – ökar för andra

I början på 10-talet blev det populärt att påstå att barfotalöpning skulle vara bättre än att springa med skor. Sedan dess har forskning hunnit visa att flera av effekterna var extremt överdrivna och i vissa fall helt felaktiga.

Många påståenden gällde att skaderisken skulle minska för den som sprang barfota ­– och några verkar faktiskt stämma. Men bara till viss del.

En större studie från 2015, där forskarna lät övervaka totalt 200 löpare där hälften sprang barfota eller med väldigt tunna skor och hälften med löparskor, visade att grupperna drog på sig olika typer av skador.

Bland annat verkade de som sprang med skor löpa större risk att få problem med höfter, ljumskar och knän, medan barfotalöpare riskerar skador i underbenen i högre grad.

Korta intervaller kan ge bättre resultat än långdistans

Har du inte tid att gå ut och springa milen varje gång? Du kan vara lugn.

På senare år har det i forskningen blivit allt mer tydligt att korta och intensiva intervaller kan ge fler positiva effekter på din kondition och hälsa än längre uthållighetsträning.

Flera studier pekar också på att människor generellt tycker intervallträning är roligare än långdistans.

Men tränar du ofta, mer än tre-fyra gånger i veckan, kan det vara en bra idé att variera mellan högintensiv och mer lågintensiv träning för att minska risken för skador och överträning.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro