ANNONS
ANNONS
Logo

HÄLSA & TRÄNING PÅ ALLVAR

Här är tipsen om viktnedgång – som du kan ignorera

Filip Häggberg · 4 Jul 2019
Uppdaterad 4 Jul 2019

Det finns inga belägg för att träning före frukost skulle ha en särskild effekt på midjemåttet. Foto: Pixabay


Det kryllar om tips och riktlinjer om hur du ska göra för att gå ned i vikt. Problemet är att långt ifrån alla faktiskt fungerar eller är onödiga i sammanhanget. Här är fem exempel.

klar

Artikellänk är kopierad

Ät inte sent på kvällen

Det finns en viss sanning i det här – att kroppen är bättre att ta hand om näring och energi på dagtid. Det är med andra ord bättre att äta under dygnets ljusa timmar om du måste välja.

Men vad det gäller just viktnedgång är det viktigaste inte när du äter, utan vad. Kroppens energibalans sträcker sig över en längre tid än bara några timmar, så vill du gå ned i vikt ska du se till att göra av med fler kalorier än du får i dig på en daglig basis.

Oavsett om du äter middag klockan 17 eller 21.

LÄS MER
Stretcha så slipper du träningsvärk? Här är 5 myter om träning

Dela upp måltiderna och ät mindre åt gången

Här handlar det alltså inte om att äta mindre totalt sett, utan ”knepet” är bara att äta mer ofta men en mindre mängd per tillfälle.

Det finns dock ingen forskning som talar för att det skulle vara mer effektivt än något annat upplägg ur ett viktnedgångsperspektiv. Det finns studier som pekar på att väldigt få måltider per dag, en eller två, ökar hungern under resten av dagen vilket kan öka risken att få i sig mer energi än planerat.

Men ur ett längre perspektiv har antalet måltider ingen betydande roll. Gör som du känner för, helt enkelt.

Frukost eller inte frukost? Det spelar ingen roll. Foto: Christine Olsson/TT

Träna före frukost

En riktig klassiker som också innehåller delar som stämmer. Det är nämligen så att du förbränner mer fett för stunden om du tränar före frukost än om du skulle göra det efteråt.

Men precis som det är energiintaget över hela dygnet som spelar roll är det inte när du tränar som är det viktiga, utan att du gör det. I ett längre perspektiv finns det helt enkelt inga belägg för att den som tränar före frukost går ner mer i vikt över tid än den som inte gör det.

LÄS MER
Äta före eller efter styrketräningen? Så här säger experten

Du måste äta frukost

Det börjar bli tjatigt, men vi kan ta det en sväng till: För energibalansen spelar det ingen större roll när du äter eller hur många mål du äter per dag. Att just frukosten skulle ha en magisk inverkan på viktnedgång stämmer helt enkelt inte, enligt dagens forskning.

Ät frukost om du vill, skippa frukosten om du föredrar det.

Träna dig till ”slanka” muskler

Är du muskulös och vill gå ned i vikt genom att få mindre muskler? Då fungerar det inte att styrketräna med lättare vikter och göra många repetitioner.

Vill du bli av med muskelmassa och få slankare muskler måste du sluta styrketräna och få dig mindre kalorier än tidigare. Men frågan är varför du skulle vilja göra det, när det som händer är att musklerna på din kropp tar mindre plats och ersätts av fett.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro