ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Turist" – oavbrutet fascinerande

CG Karlsson · 14 Aug 2014
Uppdaterad 15 Aug 2014

Ruben Östlund petar i våra tillkortakommanden för att höja skilsmässostatistiken.

klar

Artikellänk är kopierad

"Lavinen" som förändrar allt i Ruben Östlunds "Turist".
"Lavinen" som förändrar allt i Ruben Östlunds "Turist".Foto: Pressbild

Nu är han där och petar och pillar i våra tillkortakommanden igen, provokatören Ruben Östlund. Med "Turist" har han sagt sig vilja gissla alpturismen och höja skilsmässostatistiken. Hur han lyckas rent bokstavligt blir svårt att fastställa men hans film är hur som helst en effektiv avklädning av såväl kärnfamiljen som mansrollen samt skildrar skidturismen som närmast alienerande och onaturlig.

Om det låter pamflettartat och småtråkigt så tro mig - det är det inte alls! "Turist" är en oavbrutet fascinerande film som ger nervösa skratt, magont och en mängd tankar att bearbeta. Den har också några av de mest laddade och pinsamma tystnader jag upplevt i en biosalong.

Upplägget är troligen bekant. Medelklassfamilj på skidsemster sitter på solig uteservering. Plötsligt en hotande lavin varvid machopappan greppar mobil och handskar och i panik tokspringer bort från sin familj medan mamman stannar för att skydda de två barnen. När faran är över följer ett högst pinsamt efterspel med totalförnekelse från pappan, frustration från mamman och barnen – och flera intensivt obekväma, men svärtat komiska, scener där incidenten relateras för andra turister. Gradvis krackelerar familjens fasad och mannens försök att rädda spillrorna av sin auktoritet känns mer och mer patetiska.

Skådespeleriet är briljant från samtliga, inte bara Johannes Bah Kuhnke och norskan Lisa Loven Kongsli som huvudparet. Kristofer Hivju (också norsk) har några av filmens roligaste ögonblick, i birollen som pappans gamla skidkompis. Tillsammans med fotografen Fredrik Wenzel skapar Östlund också sin visuellt mest välkomponerade film hittills.

Det enda som hindrar mig från att ge den betygsfemma som är ytterst nära är att filmen några gånger stryker under det den vill säga med en lite, lite för tjock penna.

Läs också: Metros intervju med Ruben Östlund

klar

Artikellänk är kopierad

CG Karlsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro