ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

10 knep – så blir du en drömanställd

Hanna Larsson · 28 Jan 2015
Uppdaterad 28 Jan 2015

Tyvärr, det räcker inte med att fjäska för att bli chefens favorit. En stor internationell undersökning har identifierat vilka tio egenskaper som värdesätts mest av arbetsgivare.

klar

Artikellänk är kopierad

En bra medarbetare sprider entusiasm bland annat genom att vara positiv och bekräftande mot andra.
En bra medarbetare sprider entusiasm bland annat genom att vara positiv och bekräftande mot andra.Foto: Alamy

Genom att titta på utvärderingar av medarbetare på företag runt om i världen har konsultföretaget Cubiks sett vilka tio kompetenser som smäller högst hos arbetsgivarna.*

– Många är typiska chefsbeteenden, men de går att översätta till beteenden för medarbetare på andra nivåer också, förklarar Daniel Mannheimer, produktchef på Cubiks i Sverige.

1. ResultatorienteringBetyder att medarbetaren alltid visar engagemang och beslutsamhet när det gäller att uppnå mål och resultat, ständigt försöker överträffa förväntningarna, och fullföljer uppgifter till slutet.

2. Proaktiv kommunikationDelar öppet med sig av information, men kan också avgöra vad som är relevant för andra så det inte blir för mycket. Lyssnar aktivt till andras åsikter. Sammanfattar och ser till att alla förstår.

3. Coacha och utveckla Ger konstruktiv feedback på andras prestationer och hjälper dem att hitta utvecklingsområden. Är positiv och uppmuntrande. Visar en vilja att hjälpa andra att utvecklas, men försöker inte tvinga ­någon.

4. TeamarbeteDelar med sig av relevant information till gruppen. Arbetar för att få den att fungera och för att skapa ett positivt och vänskapligt klimat. Värdesätter och visar uppskattning för andras bidrag. 

5. Organisation och prio Organiserar information och resurser på ett bra sätt, kan planera sitt arbete och är tidseffektiv. Prioriterar uppgifter utifrån hur viktiga och brådskande de är, och skaffar mer information vid behov.

6. KundfokusFörstår och tillgodoser kundernas behov, både på kort och lång sikt, och överträffar deras förväntningar. Tar personligt ansvar för att kundärenden följs upp och försöker hela tiden förbättra kundservicen.

7. Motivera andraSprider entusiasm, till ­exempel genom att vara positiv och bekräftande mot andra. ­Inspirerar andra att uppnå och överträffa målen och ­förstår vad som motiverar olika ­personer. Värdesätter och ­erkänner andras prestationer. 

8. ProblemlösningKan skilja på viktig information och oviktiga detaljer. Analyserar information på ett logiskt och systematiskt sätt. Förstår vad som orsakar ett problem, och kan föreslå och utvärdera flera olika lösningar.

9. IntegritetVisar tydligt sin avsikt för andra och håller avtal. Har tydliga etiska och yrkesmässiga normer, utan att vara onödigt rigid. Behandlar andra respektfullt och ärligt. Säger ifrån om någon gör något ­uppenbart oetiskt.

10. Leda och ge direktivGer tydliga instruk­tioner och ser till att alla förstår. Kan anpassa sättet att instruera utifrån individen och situationen. Samordnar gruppens aktiviteter, sätter upp tydliga och mätbara mål och ser till att alla fokuserar på det som är viktigt.

*Resultatet kommer från 130 000 så kallade 360-graders utvärderingar runt om i världen, där chefer, ­underställda och kollegor ger feedback på medarbetares ­prestationer utifrån en lista med standardkompetenser. 

klar

Artikellänk är kopierad

Hanna Larsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro