ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

10 saker som får oss att klicka på "Gilla"-knappen

Jenny Sköld · 21 Sep 2011
Uppdaterad 29 Sep 2011
Marabou mjölkchoklad.

Marabou mjölkchoklad.


En must bland de varumärken vi gillar mest på Facebook.

klar

Artikellänk är kopierad

Apotekarnes Julmust.
Apotekarnes Julmust.
McDonald´s Sverige.
McDonald´s Sverige.
SAS.
SAS.
En Saab – i retroversion.
En Saab – i retroversion.
IKEA.
IKEA.
Aladdinasken.
Aladdinasken.
Nike Football Sweden.
Nike Football Sweden.
Max Hamburgerrestauranger.
Max Hamburgerrestauranger.
Vingresor.
Vingresor.

Företagens fajt om vem som får oss att trycka på "Gilla"-knappen har hårdnat. Genom rabattkampanjer, tävlingar och andra förmåner försöker de alla klättra på listan över antal fans på Facebook. Chokladjätten Marabou har senaste månaden parkerat överst på listan över vilka som lyckats samla ihop flest fans i Sverige.  Men över andra giganter som McDonalds Sverige och IKEA ligger Apotekarnes Julmust, på en stadig andraplats. Mannen bakom Facebookprofilen "Apotekarnes Julmust" heter Henric Byström och är PR-chef på Carlsberg. Han bestämde sig för två år sedan för att "kapa" Julmustsidan, som redan fanns på Facebook, fast som då varit inaktiv sedan ett år tillbaka. –  Det finns ett naturligt engagemang för Apotekarnes Julmust så vi har inte behövt skapa något från noll. I stället för att prata om det i fikarummet gör man det på Fejjan i stället. Då kan vi vara med och svara på frågor och bidra med kunskap. Vi ser det också som en chans att lära oss förstå våra konsumenter, säger han.

Enligt John Mellkvist, varumärkesexpert på Identity Works spelar omvärldsintresset för företaget stor roll för hur mycket respons de får på Facebook, vilket inte behöver vara odelat positivt.

— Generellt kan man säga att de som lyckats bäst är företag vars produkter eller tjänster engagerande på något sätt. Oavsett om kunder är arga, älskar varumärket eller har många frågor så är det en bra ingång till dialog, vilket är precis vad sociala medier lever av säger John Mellkvist.

En annan framgångsfaktor är att ha kunder som snabbt behöver information i olika situationer. SAS fick en enorm skjuts ut på Facebook  för att ge effektiv information till kunder när askmolnet orsakade kaos i flygtrafiken tidigare i år. Ett annat exempel är bankerna, där SEB varit särskilt framgångsrtikt med att flytta ut sin kundtjänst på nätet.

klar

Artikellänk är kopierad

Jenny Sköld
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro