ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

130 000 ringde 90 000

John Lindblom · 25 Sep 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

SOS Alarms nya nödnummer 112 ett misslyckande

klar

Artikellänk är kopierad

NUMMERFÖRVIRRING. Tio år efter bytet av SOS Alarms nödnummer ringer tusentals svenskar fortfarande ”den gamla klassikern” 90 000. Enligt SOS Alarms färska mätning användes 90 000 över 2 400 gånger under en sjudagarsperiod nu i början av september. Flera hundra gånger dagligen, alltså. Det innebär också att det gamla nödnumret användes över 130 000 gånger under fjolåret. – Förvånansvärt många. Vi trodde att det handlade om några hundra på ett år, på sin höjd, säger Nils-Erik Norin, chef för SOS Alarm i Sverige.

Totalt under denna septembervecka utgjorde 90 000-samtalen nästan 4 procent av alla samtal till SOS Alarm. Nästan 80 procent av 90 000-samtalen slogs med mobiltelefoner, resterande från fast telefoni. – Det visar ju att det knappast bara är pensionärer som fortfarande använder det gamla numret, tillägger Nils-Erik Norin.

För SOS Alarm innebär dessa ”felsamtal” inga större bekymmer. Alla som ringer 90 000 vidarekopplas automatiskt till 112. – 112 infördes för att underlätta för svenskarna vad gäller nödnummer. Oavsett vilket europeiskt land man befinner sig i ska ett och samma nummer gälla, säger Nils-Erik Norin, som nu planerar en ny 112-kampanj. – Även om vi på SOS inte lider av det känns det som ett misslyckande att så många fortfarande tänker i gamla banor, säger Nils-Erik Norin.

klar

Artikellänk är kopierad

John Lindblom
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro