ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

2009 kan bli klippets år

Ingrid Arinell · 11 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
Jill Nilsson och Denise Janatuinen hjälper Camilla Ekman som har gått till Salongen för att sätta i hårförlängningar.

Jill Nilsson och Denise Janatuinen hjälper Camilla Ekman som har gått till Salongen för att sätta i hårförlängningar. Foto: Henry Lundholm


klar

Artikellänk är kopierad

Köp tre – betala för två. 2009 blir ett år fullt av specialerbjudanden och extra reor. Det tror konsumentforskaren Anna Broback vid Handeshögskolan i Stockholm.Så här i tider av lågkonjunktur är konsumenterna mer försiktiga. Vi är inte lika benägna att göra spontaninköp – och butikerna måste agera därefter. Strategier för att få kunderna att öppna plånboken kan vara att erbjuda mervärde i form av kampanjer där man får tre varor för priset av två.– I lågkonjunkturen är konsumenten en prisjägare som letar efter rabatter. Handlarna är i ett pressat läge och det krävs att de kommer med bättre erbjudanden, säger Anna Broback.På Handelns utredningsinstitut, HUI, tror man också på möjliga fördelar för konsumenten under 2009:– Prisökningstakten kommer nog att minska, säger Ulf Rämme på HUI.Jakten på låga priser leder till ökade förhandlingsmöjligheter för både konsumenter och företag, poängterar Broback. Större, etablerade butiker har möjlighet att köpa in stora partier och därmed få mängd­rabatt. Det leder till lägre priser för konsumenten.– Småbutiker har inte samma möjligheter att sänka priset eftersom de inte har lika många exemplar av varje vara. Men på sikt kanske de måste börja anamma samma strategier med fler erbjudanden.

Sänkta priser lockbete

Eftersom många fixade frisyren före jul är det första kvartalet årets lugnaste. På Salongen i Norrtälje sänker man nu priset för att locka kunder även i kärva tider. Till och med mars i år ger de 20 procent rabatt på klippningar och behandlingar.– Folk kan ju bli skrämda när alla pratar om lågkonjunktur. Jag tror att det här kommer slå väl ut, säger frisören Sissi Janatuinen.

klar

Artikellänk är kopierad

Ingrid Arinell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro