ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

2nd life

Stockholm Mary Örnborg · 22 Mar 2007
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Parallellt universum blir del av våra liv Av Erika Ingvald Gränserna mellan den verkliga och den virtuella världen suddas ut allt mer. Efter läggdags hänger småbarnsföräldrar i 2nd life, EverQuest, World of Warcraft och andra virtuella verkligheter. Och alltfler organisationer och företag följer efter, trots att de ännu inte vet riktigt varför. Storföretag som Dell, IBM och Toyota vill vara med för att främja sina innovationsprocesser och hoppas på avatarernas hjälp att hitta nya livskraftiga affärsidéer. – De flesta känner att de måste vara med där det händer – utan att riktigt veta varför. Men ännu finns ingen ”killer app” att tjäna de stora pengarna på, säger sociologen Bob Moore som under flera år utforskat de virtuella världarnas sociala dimensioner på Palo Alto Research Center, ett av världens ledande kommersiella forskningsinstitut i Silicon Valley. Bob Moore berättar att allt fler i hans egen situation, föräldrar med små barn som inte kommer ut på kvällarna, spelar efter läggdags – för att få chansen att umgås med andra vuxna. – Det är här spelen har sitt värde, i en rik social samverkan. Och här finns förutsättningar för handel. Att åka till köpcentrat med kompisarna blir allt vanligare som rekreation i verkligheten. I den virtuella världen kan man också konsumera det senaste och rekreationsaspekterna kan simuleras, säger han. Redan finns länkar till traditionell 2D-shopping. Sportskotillverkare erbjuder personliga, matchande sneakers till både dig själv och din avatar. Det finns också idéer om avatarer med spelarens verkliga mått, som kan prova kläder som sedan kan bäras i verkligheten. Men inget av koncepten har slagit fullt ut. – Den som kommer med en 3D-tjänst som överglänser Amazon, med sökfunktioner som fungerar, den har nog hittat sin ”killer app”, säger PARC-kollegan Eric Nickell som bär titeln Extreme Programming Enthusiast.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro