ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

30 000 har inget val – nu höjs bredbandspriset

Aron Andersson · 28 Mar 2013
Uppdaterad 28 Mar 2013
30 000 har inget val – nu höjs bredbandspriset Comhem höjer lägsta hastigheten – och priserna.

30 000 har inget val – nu höjs bredbandspriset Comhem höjer lägsta hastigheten – och priserna.


När Comhem höjer lägsta hastigheten höjer de även priserna – utan att kunderna har något val. För vissa blir höjningen hela 75 procent.

klar

Artikellänk är kopierad

För runt 30 000 bredbandskunder hos Comhem höjs nu den lägsta hastigheten från 1 Mbit per sekund till 10. Samtidigt höjs priset, utan att kunden har något val. För vissa handlar det om en höjning på nära 75 procent. – Det första jag tänker på är att dra ur alla kablar och börja om. Som plåster på såren försökte de sälja in att jag kunde få tre månaders uppsägningstid med den gamla avgiften, säger Anette Wärre, 60, till Metro.

Hon bor på Södermalm i Stockholm och är en av de som drabbas av prishöjningen. Tidigare betalade hon 149 kronor i månaden för sitt bredband. Det nya priset är 259 kronor. Men själv har hon inget behov av högre hastighet. – Jag har alltid haft den lägsta hastigheten. Jag har inte bråttom. Jag tycker om att saker och ting går långsamt.

Comhem bekräftar att prishöjningen genomförs från och med maj och att de första berörda kunderna nu fått information om detta. – Vi har fått en del klagomål från just den här kundgruppen med riktigt låga hastigheter, som vi slutade sälja för flera år sedan. De uppfattar att det inte räcker till. Vi ser det som att vi måste höja då och då. Vi kan inte ha kvar alla gamla hastigheter.

Men måste ni även höja priset? – Vi ser över både produktportföljen och även priset. Vi tycker att vi även fortsatt håller bra priser. Kunderna får gärna jämföra oss med konkurrenterna och se vilka alternativ de har. Det är helt naturligt.

149 kronor till 259 kronor är en ganska stor skillnad? – Jag har förståelse för att vissa ser prishöjningen som betydande. Men man ska komma ihåg att vi höjt hastigheten tio gånger.

Men de kunder som inte är intresserade av högre hastigheter? – Tycker man inte alls att det är bra så ska man ta kontakt med oss så ska vi se om det i enskilda kundfall går att hitta någon möjlighet att göra någonting.

Vad kan det vara? – Det beror ju givetvis på om man har andra abonnemang hos oss, det kanske finns någon paketering som går att göra. Vi måste titta från kund till kund.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro