ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

3D-teknik från filmens värld hjälper strokepatienter

Jonna Andersson · 13 Dec 2013
Uppdaterad 13 Dec 2013
Margit Alt Murphy använder 3D-teknik från filmindustrin för att förbättra strokepatienters rehabilitering. Kollegan Anna Danielsson agerar försöksperson när Metro får en redovisning i hur tekniken fungerar.

Margit Alt Murphy använder 3D-teknik från filmindustrin för att förbättra strokepatienters rehabilitering. Kollegan Anna Danielsson agerar försöksperson när Metro får en redovisning i hur tekniken fungerar.


Forskare i Göteborg har använt filmindustrins 3D-teknik för att analysera strokepatienters vardagliga rörelser. Resultaten – tekniken kan hjälpa patienterna i sin rehabilitering.

klar

Artikellänk är kopierad

Motion capture-teknik. Med hjälp av höghastighetskameror och reflexbollar kan patienternas rörelser överföras till datoranimationer, som sedan kan analyseras i detalj.
Motion capture-teknik. Med hjälp av höghastighetskameror och reflexbollar kan patienternas rörelser överföras till datoranimationer, som sedan kan analyseras i detalj.
3D-animeringen ger en exakt bild av rörelsemönstret hos patienten, som sedan kan jämföras med en optimal rörelse hos en frisk person.
3D-animeringen ger en exakt bild av rörelsemönstret hos patienten, som sedan kan jämföras med en optimal rörelse hos en frisk person.

Inom film- och spelindustrin används motion capture-teknik för att överföra människors rörelser till datoranimationer – till de mer kända exemplen hör karaktären Gollum i Sagan om Ringen. Margit Alt Murphy och hennes forskarkollegor vid Sahlgrenska akademin har tagit tekniken in i forskningslaboratoriet.

– Med 3D-tekniken kan vi mäta patientens rörelser i siffror, viket gör analysen mer objektiv än om bedömningen görs av mänskliga ögat, säger Margit Alt Murphy.

Forskarteamet har använt 3D-tekniken för att studera en vardaglig rörelse hos drygt hundra personer, både friska och personer med stroke. Tekniken är avancerad, men för patienten är metoden enkel.

Försedda med små runda reflexbollar på arm, bål och huvud har försökspersonerna instruerats att dricka ett glas vatten. Rörelsen dokumenteras av kameror vars infraröda ljus reflekteras av bollarna, och sänds tillbaka till datorn där de skapar en 3D-animering.

– Vi kan sedan i detalj mäta armens vinkel, rörelsens hastighet och smidighet samt patientens kompenserande rörelser. På så sätt kan vi jämföra ett rörelsemått med en optimal armrörelse hos en frisk person, säger Margit Alt Murphy.

Animationerna beskriver patientens rörelseförmåga väl och kan hjälpa patienterna till en mer effektiv rehabilitering.

– Tekniken skulle kunna användas vid utvärdering i rehabiliteringen för att ta reda på vad man ska träna på och om en behandling ger resultat. I dag används tekniken bara inom forskning men förhoppningen är att den ska komma att användas kliniskt. Tekniken finns och kunskapen finns, det som saknas är sjukhusresurser, säger Margit Alt Murphy.

klar

Artikellänk är kopierad

Jonna Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro