ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

4 400 jobb bort från Volvo

TT · 6 Feb 2014
Uppdaterad 6 Feb 2014

AB Volvo ska dra ner på 4 400 tjänster, uppger bolaget i ett pressmeddelande.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: TT

Fordonstillverkaren AB Volvo redovisar ett rörelseresultat exklusive engångsposter på 3,1 miljarder kronor för fjärde kvartalet 2013, rapporterar Reuters. Det kan jämföras med en snittprognos bland analytiker på 3,8 miljarder, enligt en Reuters-enkät.

Orderingången under andra kvartalet ökade med 12 procent jämfört med året före, enligt Reuters.

Inkluderar tidigare nedskärning

I pressmeddelandet skriver Volvo att en "strukturell neddragning av antalet tjänstemän med 4 400 personer planeras".

Neddragningen inkluderar tidigare personalminskning på 2 000 konsulter och anställda.

Den övervägande delen ska genomföras 2014.

Oförändrad utdelningsnivå

Volvos styrelse föreslår en utdelning på 3 kronor per aktie för 2013, vilket är en oförändrad utdelningsnivå med året före.

Volvo redovisar en vinst före skatt på 237 miljoner kronor för fjärde kvartalet 2013. Det kan jämföras med vinsten före skatt på 706 miljoner kronor motsvarande period 2012.

Omsättningen uppgick till 76 642 miljoner kronor, jämfört med 70 811 miljoner kronor ett år tidigare.

Motsvarar 4 procent

Nedskärningen motsvarar cirka 4 procent av Volvokoncernens samlade personalstyrka.

Volvo hade vid årsskiftet 95 533 tillsvidareanställda runt om i världen. Därtill kom 14 794 visstidsanställda och konsulter.

Väntad neddragning

– Vi visste att det här skulle vara ett tufft kvartal för Volvo. Trots låga förväntningar så är det redovisade resultatet ändå sämre än väntat, säger Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken, till TT.

Ändå tror han på en aktieuppgång i dag, eftersom orderingången har varit väldigt bra.

Neddragningarna i personalstyrkan är däremot väntad, enligt Engellau.

– Vi har känt till väldigt länge att det finns en övertalighet på 4 000—5 000 personer, säger han och fortsätter:

– Volvo har under en ganska lång tid levt med en överbemanning, ett resultat av att koncernen är byggd av att man köpt företag.

Personalminskningar börjar omgående

Personalminskningarna kommer att påbörjas omgående och är en del av effektiviseringsprogrammet. Antalet tjänstemän runt om i världen kommer minska framför allt inom lastbilsverksamheterna.

"Även om vi fortfarande har ett par kvartal kvar innan vi är helt igenom koncernens största produktförnyelse någonsin, så kommer innevarande år att karaktäriseras av effektiviseringar, inklusive neddragningar av aktiviteter och kostnader samt personalminskningar. Detta kommer spela en viktig roll i arbetet med nå koncernens strategiska och finansiella mål", skriver vd Olof Persson i rapporten.

Ska arbeta med frivilliga lösningar

– Det här berör i princip bara tjänstemän och det kommer också att vara en stor del konsulter vars kontrakt kommer att avslutas. Sedan kommer man också jobba med att erbjuda olika frivillighetslösningar som man förhandlar sig fram till. Sedan kommer det också bli varsel, men det blir inte enbart det, säger Karin Wik.

Innan de fackliga förhandlingarna är avslutade vill dock inte Volvo specificera hur många tjänstemän och konsulter som berörs just i Sverige.

– Vi kan inte säga det, allt föregås av fackliga förhandlingar och innan de är avslutade kan vi inte prata om det.

Säger inte hur stor del som blir i Sverige

I samband med förra delårsrapporten meddelade AB Volvo att man skulle skära ned med 2 000 tjänster. Nu ökar alltså antalet till 4 400, framför allt av tjänstemän och konsulter, men Volvo vill inte uttala sig om hur stor andel som kommer att vara i Sverige.

– Det blir inte bara nedskärningar i Sverige, det här berör hela koncernen och hela världen, men jag kan inte säga ännu hur stor andel som blir i Sverige. Sverige kommer att beröras, och även andra stora länder för Volvo som Frankrike och Japan, säger Karin Wik, chef för medierelationer hos AB Volvo.

Volvo har cirka 115 000 anställda totalt, varav ungefär 30 000 personer i Sverige.

Vd: Det gäller att bli konkurrenskraftiga

– Nu gäller det att efter den enorma aktivitetsnivån vi har haft i samband med lanseringarna förra året att komma ner på en kostnadsnivå som gör att vi blir konkurrenskraftiga, säger Olof Persson till TT.

När Volvo jämför sig med konkurrenter i branschen och andra industrier blir det tydligt att kostnaderna för tjänstemännen är för höga, anser han.

– Då måste vi adressera det. Det är strukturella åtgärder som ska förbättra lönsamheten på lång sikt, säger Persson.

Volvo ligger fortfarande långt från Perssons mål om bäst marginaler i branschen.

– Vi tar det steg för steg, säger han.

Nedskrivning i Volvo Rents tynger

Resultatet från det fjärde kvartalet tyngs av omstruktureringskostnader på totalt 581 miljoner kronor och en nedskrivning på 1,5 miljarder kronor av Volvo Rents, som hyr ut anläggningsmaskiner i USA.

Volvo Rents såldes till ett riskkapitalbolag för cirka 7 miljarder kronor under fjärde kvartalet.

Exklusive omstruktureringskostnader redovisar Volvo ett vinstlyft på 58 procent till 2 965 miljoner kronor för lastbilsverksamheten. Med detta mått lyfter även resultatet för anläggningsmaskiner, upp med 16 procent till 272 miljoner kronor.

För Volvo Bussar blev vinsten exklusive omstruktureringskostnader 50 miljoner kronor under fjärde kvartalet, vilket kan jämföras med förlusten på 22 miljoner samma kvartal 2012.

Sammantaget faller koncernens vinst exklusive omstruktureringar med 28 procent till 1 577 miljoner kronor.

Bättre integration ger färre jobb

– Volvo Lastvagnar har gått igenom en tung utvecklingsfas där ett nytt lastbilsprogram tagits fram på senare år. Dessa är nu klara och har tagits emot väl på marknaden. Nu är det dags att kapitalisera dessa nya produkter, säger Peteris Lauberts, ordförande för Akademikerna på Volvo Lastvagnar i Göteborg, till TT.

– Vi är färdiga med den utvecklingen och vi kommer inte att behöva lika många personer längre.

Det är en del av hans förklaring till att Volvokoncernen nu ytterligare skär ner i personalstyrkan.

– Det andra skälet är att de företag som Volvokoncernen köpt in under de senaste tio åren nu på ett bättre sätt integrerats och där har man då identifierat dubbelarbete på en del håll. Man har sett att det finns en rationaliseringspotential och vi har fått en mer slimmad organisation, säger han.

Lauberts poängterar att neddragningen är global och han nämner särskilt Volvos köp av Renaults lastbilsverksamhet i Europa och i USA, då Mach köptes. Därtill fyllde Volvo Lastvagnar på med Nissan Diesel under 2000-talet, som numera är omdöpt till UD.

De enheterna lär liksom Volvo Lastvagnar få ta del av bördan av nedskärningarna.

Aktien stiger

Volvos B-aktie lyfter med 4,4 procent i den inledande handeln på Stockholmsbörsen efter bokslutet för 2013.

Förhandlingar inledda

Volvos vd Olof Persson vill inte specificera hur många jobb som försvinner i Sverige.

– Vi har inlett förhandlingar med facken. Vi återkommer så snart vi vet resultatet, sade han vid en presskonferens.

– Vi kommer i första hand att titta på konsulter och frivilliga lösningar. Vi kommer att undvika riktiga uppsägningar så långt det går, men kommer att göra det också om det behövs.

Han sammanfattade 2013 som produktförnyelsens år. Volvo lanserade en mängd nya lastbilar under året. Kostsamt, samtidigt som det stärkt bolaget inför framtiden, enligt Persson.

LÄS MER:

Volvo fortsätter tappa i USA

Exjobbare: Volvo svindlade oss på vår uppfinning

Så ska Zlatan göra Volvo folkligt

Så stort blev Zlatans miljonregn efter Volvoreklamen

550 jobb bort från Astra Zeneca

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro