ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

40 000 000:-

Anders Göransson · 19 Feb 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

SL:s biljettkontroller ­kostar 40 miljoner om året – men drar bara in en ­femte­del av det beloppet från bötfällda fuskåkare.Orimligt, anser Lars Dahlberg (s), SL:s andre viceordförande.– En så stor kostnad enbart för att sätta åt fuskare kan inte försvaras, säger Lars Dahlberg. I en rapport som presenteras för SL:s styrelse i dag beräknas intäktsförlusten för fusk och svinn till mellan 61 och 335 miljoner kronor per år. Osäkerheten kring problemets omfattning är alltså mycket stor.

Omkring 90 000 effek­tiva kontrolltimmar gav i fjol  – förutom den avskräckande effekten – en intäkt på knappt 8 miljoner kronor i tilläggsavgifter från fusk­åkare. Rapporten pekar på stora brister i spärrpersonalens arbete. Ett undersökningsföretag som SL anlitat konstaterar att andelen godkända kontroller på tunnel­banans olika stationer varierade mellan 32 och 55 procent, och mellan 31 och 56 procent på pendeltågsstationerna.

Lars Dahlberg efterlyser bättre service, inte bara hårdare tag mot fusket.– Det kanske är så att svinnet – att trafikperso­nalen inte finns på plats eller inte bryr sig om att kontrollera biljetten – är ett större problem än fusket, säger han.

Men SL:s ordförande Christer G Wennerholm (m) säger att fuskåkandet är ett dubbelt problem, som både minskar biljett­­in­täkter och sänker betalningsmoralen.– Plankandet drabbar våra trognaste resenärer, kvinnor och ung­­­­­­domar. I stället för att flirta med plankarna, som den förra vänstermajori­teten, inför vi noll­tolerans mot fuskåkning.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro