ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

5 dagar av strejk – därför kräver piloterna högre löner

Jesper Lindqvist · 29 Apr 2019
Uppdaterad 29 Apr 2019
Närmare 3000 flygningar har ställts in och över en kvarts miljon resenärer har drabbats av SAS-piloternas strejk.

Närmare 3000 flygningar har ställts in och över en kvarts miljon resenärer har drabbats av SAS-piloternas strejk. Foto: Vidar Ruud/Henrik Montgomery/TT


Närmare 3000 inställda flygningar och över en kvarts miljon drabbade resenärer. SAS-piloternas flygstrejk närmar sig fem dagar, och parterna ser inte ut att kunna enas. Metro reder ut vad som händer med strejken och hur länge flygplanen kan tänkas vara strandade.

klar

Artikellänk är kopierad

SAS-piloternas strejk – vad har hänt?

Under förra veckan pågick intensiva förhandlingar mellan SAS och de fackliga organisationerna om nya villkor för de anställda piloterna. Bland de omtvistade förhandlingspunkterna fanns till exempel krav på större förutsägbarhet kring schemaläggningen samt högre lönepåslag än de 2,3 procent som erbjudits av arbetsgivaren.

När torsdag blev fredag hade förhandlingarna brutit samman, och SAS-piloter i Sverige, Danmark och Norge gick tidigt under fredagen ut i strejk.

Under den gångna helgen har parterna inte närmat sig varandra, och fackets krav på 13 procents löneökning för piloterna står alltjämt fast då man anser att piloternas lönemässigt hamnat efter kollegorna på konkurrerande flygbolag. SAS styrelseordförande Carsten Dilling kallar piloternas krav ”orealistiskt”.

– Det här är en fråga om SAS ska vara eller inte vara, säger han till Expressen.

Carsten Dilling har även uttalat sig om att bolaget har stöd från de stora aktieägarna, däribland den svenska och den danska staten. Regeringen har dock inte velat kommentera den pågående strejken närmare, utan menar att det är en fråga för de inblandade parterna.

Hur många resenärer har drabbats av SAS-strejken?

Mellan fredag-tisdag, de fem dagar då vi vet att strejken har pågått och kommer att pågå, har lite drygt 2800 flygningar ställts in. Det har lett till att minst 280 000 resenärer har drabbats på ett eller annat sätt.

Dessa siffror kommer självfallet att stiga om strejken fortsätter även på onsdag och under resten av veckan.

Hur länge pågår strejken?

I dagsläget är det förstås ingen som vet exakt hur länge strejken kommer att pågå. I lönefrågan står arbetsgivaren och facket långt ifrån varandra, och i skrivande stund förhandlar inte parterna med varandra.

När SAS-piloterna gick ut i strejk för tre år sedan varade den i drygt fyra dygn, årets strejk kommer alltså pågå under längre tid än så.

– Den här typen av strejker brukar inte vara så många dagar. Frågan är snarare om avtalet man kommer fram till är hållbart, annars kan flera strejker uppstå under olika perioder samma år. Men en strejk brukar inte pågå non-stop, det går några dagar och sedan förhandlar man igen. Annars blir det alltför dyrt, säger flygexperten Jan Ohlsson till Metro.

Varför strejkar just SAS piloter så ofta?

SAS har genom åren drabbats av många strejker. Alla når inte Sverige och drabbar inte nödvändigtvis svenska resenärer direkt, men ett flertal har omfattat hela bolaget och samtliga skandinaviska länder.

I maj 2007 pågick de SAS-anställdas strejk i fem dagar, vilket resulterade i bättre arbetsvillkor och 10,3 procent löneökning över tre år. Och 2016 blev strejken alltså fyra dagar lång, något som genererade tillgodosedda krav gällande kollektivavtalets omfattning och ändringar i företagets lönelistor.

Jan Ohlsson förklarar för Metro att SAS agerande som företag under de senaste åren inte stämmer överens med hur verkligheten ser ut.

– SAS agerar i mångt och mycket fortfarande som det monopolliknande företag man en gång var. I dag har man 25-30% underleverantörer, med baser i till exempel Irland och med piloter från bland annat Baltikum, vilket ger lägre kostnader. För att undvika stora förluster och samtidigt ha piloter som inte strejkar krävs en större andel, billiga, underleverantörer. Det finns en lång lista över flygbolag som närmar sig konkurs eftersom man inte åtgärdat sådana saker, säger han.

Hur går det för bolaget SAS?

Att personal strejkar i olika omgångar är utan tvekan ett kostsamt problem för SAS. För sju år sedan, 2012, var konkurshotet extra närvarande och i efterhand har det talats om att SAS bara var dagar från att gå omkull.

Återhämtningen sedan dess har varit bra, men strejker och minskade intäkter har gjort att marginalerna är små i samband med förhandlingar.

– Piloterna sitter i en guldsits eftersom det råder brist på just piloter, men samtidigt är SAS vinstmarginaler väldigt tunna. Alla flygbolag som har ett för högt kostnadsläge ligger risigt till, och om SAS skulle gå med på piloternas krav kommer man att gå med stora förluster, säger Jan Ohlsson och fortsätter.

– SAS måste titta på hur lågprisbolagen är upplagda, man beter sig nämligen själva som ett sådant då man är kraftigt beroende av chartermarknaden och resebyråerna för att ekonomin ska gå runt.

klar

Artikellänk är kopierad

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro