ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

5 största blooparna på Twitter och Facebook

Lisa Classon · 27 Apr 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011

Foto: Scanpix / Montage


klar

Artikellänk är kopierad

Enligt en ny undersökning från Göteborgs universitet så använder fyra av fem mellan 16-29 år regelbundet sociala medier. Men, det kan få vittgående konsekvenser.

Brittiska Telegraph har sammanfattat de fem värsta misstagen som gjorts på Facebook, Twitter eller Google.

1. Blev åtalad av hyresvärden

När Amanda Bonnen beskrev sin lägenhet i Chicago som "möglig" på Twitter hade hon ingen aning om vilka juridiska problem som skulle uppstå. Hennes hyresvärd menade att hon olovligt publicerat falska och ärekränkande uppgifter och krävde 50 000 dollar i skadestånd.  Men en domare i Cook County, Chicago, menade att kränkningen var för vag för att få juridiskt genomslag. I vilket fall påminner händelsen oss om att det som man skriver i sociala medier lätt når ut till dem som meddelandet inte är ämnat för.

2. Rapporterade live från en begravning.

Treåriga Marten Kudlis från Aurora, Colorado blev tragiskt dödad av en bilist när han stod i en kö för att köpa glass. Lokaltidningen, Rocky Mountain News, sände ut reportern Berny Morson för att skriva om begravningen - på Twitter.  Han beskrev detaljerat varje snyftande släkting och nedsänkningen av kistan. En mycket emotionell händelse sammanfattades kortfattat och iskallt på inlägg på 140 tecken. Det här är tecknet på att det inte alltid är en bra idé att skriva live-bloggar om alla händelser i samhället.

3. Sparkades för att ha kallat jobbet tråkigt.

Efter en hård dag på jobbet loggade Kimberley Swann in på Facebook. Hon uppdaterade sin status, klagade på hennes "tråkiga" jobb, bara för att följande vecka dras in på chefens kontor för att få veta att hennes tjänster inte längre behövdes. Händelsen ledde till anklagelser om att företag använder Facebook för att "snoka" på sina anställda, och resulterade i att engelska fackförbund uppmanade företagen att blunda för sådana uppdateringar på Facebook. Motiveringen var att företagen inte skulle tjuvlyssna på sina anställda om de till exempel satt på puben och drack öl efter jobbet och skulle då inte heller fästa sig vid statusuppdateringar.

4. För sjuk för att uppdatera

Skarpsynta arbetsgivare i Schweiz upptäckte att en av deras kontorister uppdaterade sin Facebookstatus, trots att kvinnan anmält sig sjuk. Kvinnan hade sagt att hon led av en migrän, behövde ligga i ett mörkt rum och kunde inte använda en dator. Men när företaget upptäckte att hon varit inne på Facebook menade de att kvinnan "förstört sitt förtroende" och ville att kvinnan skulle avskedas. Kvinnan å sin sida, hävdade att hon hade tillgång till en Iphone och inte använt datorn. Hon anklagade istället företaget för att ha skapat en falsk Facebookpersonlighet för att bli vän med henne och kontrollera hennes internetaktiviteter.

5. Google Buzz

Detta var Googles försök att göra statusuppdateringar i realtid som har visat sig populärt bland Twitter- och Facebookanvändare. Buzz, som ansluts till ett gmail-konto, kopplar samman människor baserat på namn i adressboken. Problemet var att tjänsten slogs på automatiskt, vilket resulterade i att vissa användare blev sammankopplade med personer de inte ville bilda nätverk med. Google medgav att utbyggnaden av tjänsten inte var perfekt och har gjort vissa ändringar i tjänsten.

klar

Artikellänk är kopierad

Lisa Classon
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro