ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

6 000 försvinner från krisande SAS

Gustaf Eriksson · 12 Nov 2012
Uppdaterad 12 Nov 2012

Lönesänkningar, personalnedskärningar, nya kollektivavtal och försäljning av bolag. Så ska krisande SAS spara tre miljarder kronor, enligt planen som precis presenterats. Men frågan är om det räcker.

klar

Artikellänk är kopierad

Klockan 08 presenterade det sargade flygbolaget SAS sin försenade delårsrapport och en plan för att spara tre miljarder kronor. SAS planerar att spara tre miljarder kronor genom att bland annat sänka lönerna. Bolaget skriver att diskussioner kommer att inledas inom kort med fackförbunden om nya kollektivavtal. SAS ska också sälja norska dotterbolaget Wideröe.

SAS hoppas spara hälften av de tre miljarderna under det kommande räkenskapsåret. Dessutom ska de planerade försäljningarna inbringa tre miljarder kronor, hoppas SAS.

"En enhällig styrelse stödjer den framlagda planen och rekommenderar alla anställda att ställa sig bakom den", skriver SAS.

SAS har också nått en överenskommelse med långivarna som innebär att de befintliga krediterna på 3,1 miljarder ökar till 3,5 miljarder kronor och förlängs till sista mars 2015.

Låneuppgörelsen har gjorts med sju långivare. Och SAS huvudägare, norska, danska och svenska staten samt Wallenbergsfären, är med i låneuppgörelsen.

Den svenska staten ställer upp med ett lånelöfte på högst 749 miljoner kronor av SAS totala tillgängliga krediter. Enligt regeringen kommer SAS att ställa ut panter som ska täcka "en betydande andel" av krediten. I övrigt garanterar de danska och norska staterna 500 miljoner kronor vardera och Wallenbergsfären högst 266 miljoner kronor. Ovanpå det ställer ett antal banker upp med krediter.

Uppgörelsen med SAS måste godkännas av riksdagen och Socialdemokraterna har redan gett sitt stöd, enligt ett pressmeddelande från regeringen.

"Kreditfaciliteten är ett lånelöfte och inte ett tillskott av kapital", skriver regeringen i ett pressmeddelande.

Enligt planen ska SAS skära bort 800 tjänster i Sverige, Norge och Danmark. Totalt minskas antalet anställda i SAS med 6 000 tjänster. De största minskningarna beror på försäljningarna av marktjänsten och norska flygbolaget Wideröe. 800 jobb tas bort i Sverige, Norge och Danmark när administrationen koncentreras till Stockholm, säger Rickard Gustafsson. Efter förändringarna räknar han med att SAS kommer ha cirka 9 000 anställda. Frågan är om personalneddragningar är tillräckligt. Jan Ohlsson, chefredaktör på Travel Insider som tidigare har jobbat på SAS, tror inte det.

– Framför allt behövs ett offensivt åtgärdsprogram. I dag är SAS både inrikes, långdistans, charter, lågpris och så vidare – nu måste man bestämma sig för en väg att gå och satsa hundra procent på den, säger Jan Ohlsson.

Under helgen har konkursrykten florerat men Ohlsson tror inte att det är beskedet som SAS kommer att ge i dag, ”även om risken finns”.

– Inget av ryktena har handlat om en åtgärdsplan och det är illa. För utan en offensiv klarar de sig max ett till två år. Ska man boka en biljett i vinter eller vår är det nog ingen större risk, men jag skulle inte köpa en biljett till hösten, säger Jan Ohlsson.

Enligt Richard Björnelid, ekonomijournalist och flygexpert, står SAS inför flera stora utmaningar:

– Dels ska de börja betala 30 Airbus-plan som de har köpt, de skulle behöva förnya långdistansflottan, särskilt då konkurrenterna vässar sig hela tiden. Man räddas inte heller av någon fantastisk högkonjunktur helt plötsligt. Mycket måste gå vägen för SAS för att de ska klara det här.

klar

Artikellänk är kopierad

Gustaf Eriksson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro