ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

6 av 10 i affären ljuger för kunden

Anders Göransson · 18 Nov 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

"Jo, du är jättefin i den där julslipsen"

klar

Artikellänk är kopierad

Sex av tio butiksanställda ljuger ibland för kunden, visar forskning vid Karlstads universitet. Det handlar sällan om att sälja mer utan beror oftare på lättja eller har rent sociala skäl.– Om kunden provar kläder som inte sitter särskilt  bra så säger inte den anställde alltid det. Det handlar lite om hur vi fungerar i samhället: total ärlighet i alla lägen skulle inte gå, säger Lars Ivarsson, filosofie doktor  i arbetsvetenskap vid Karlstads universitet.Uppgifterna bygger på en enkät till handelsanställda och är en del av ännu pågående forskning som finansieras av Handelns utvecklingsråd.Undersökningen visar också att fyra av tio handelsanställda skulle vilja byta jobb, och att var fjärde helst skulle lämna branschen helt.– Det finns ett stort missnöje med arbetstiderna, och många tycker att det är dåligt betalt, säger Lars Ivarsson.Samtidigt säger sju av tio att det viktigaste är att kunden blir nöjd – även om det skulle gå ut över det egna välbefinnandet.

Tre typiska lögner

Lögnen: ”Tyvärr, den storleken är slut.” Sant: Jag orkar verkligen inte gå och rota på lagret.

Lögnen: ”Den där tröjan sitter perfekt på dig!” Sant: Du ser gräslig ut.

Lögnen: ”Tyvärr finns det inga reservdelar till den här varan.”    Sant: Jag orkar inte kolla upp saken.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro