ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

6 av 10 vill förbjuda spelreklam: "Sparkar på de som ligger ner"

Sophie Tanha · 4 Apr 2019
Uppdaterad 15 Apr 2019
Magnus Olausson, spelberoendes riksförbund, och Jenny Nilzon, spelbranschens riksorganisation, har olika uppfattning om spelreklamen.

Magnus Olausson, spelberoendes riksförbund, och Jenny Nilzon, spelbranschens riksorganisation, har olika uppfattning om spelreklamen. Foto: Privat/TT/Frida Anderberg


Civilminister Ardalan Shekarabi (S) är missnöjd med spelbolagens egna förslag på hur spelreklamen ska se ut. Nu visar en ny undersökning att 6 av 10 svenskar vill förbjuda reklamen helt.

klar

Artikellänk är kopierad

En majoritet av svenskarna tycker spelbolagen misslyckats med att leva upp till kravet på att reklamen ska vara måttfull. En undersökning som opinionsundersökningsföretaget Yougov gjort på uppdrag av Metro visar att 6 av 10 svenskar vill förbjuda spelreklamen helt.

– Spelbolagen är ju ute efter de som redan spelar mycket, de sparkar på de som redan ligger ner, säger Magnus Olausson, vice ordförande för spelberoendes riksförbund.

Tycker du spelreklamen ska förbjudas?

Över 6 av 10 svenskar vill förbjuda spelreklamen helt, enligt en undersökning av Yougov på uppdrag av Metro.
Över 6 av 10 svenskar vill förbjuda spelreklamen helt, enligt en undersökning av Yougov på uppdrag av Metro.

Regeringens förslag

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) har under våren fört samtal med spelbolagen för att låta dem komma med förslag på hur de kan begränsa marknadsföringen för att hålla spelreklamen måttfull. Enligt Dagens nyheter tycker han inte att spelbolagens föreslagna åtgärder är tillräckliga. Till tidningen säger han att regeringen ska presentera en plan om regelskärpningar innan sommaren.

– Vad Shekarabi nu kommer fram till får vi avvakta och se, på riksförbundet tycker vi lite olika om huruvida man ska förbjuda reklamen helt och hållet eller bara begränsa den, säger Magnus Olausson.

– Men en sak vi kan vara överens om är att det är för mycket reklam i främst tv, och att reklamen är för aggressiv. Man visar bara att man kan vinna, reklamen talar inte om riskerna som finns med att förlora, säger Magnus Olausson.

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) Bild: Kristian Pohl/ Regeringskansliet
Civilminister Ardalan Shekarabi (S) Bild: Kristian Pohl/ Regeringskansliet

Så ser tillståndet för reklam ut idag

Vid årsskiftet blev det tillåtet för spelbolag att marknadsföra sig via svenska medier. För att få licens måste bolagen registrera sina spelare, motverka spelmissbruk och inte locka till spel med till exempel bonusar.

Lagen kräver också att spelreklamen är måttfull, något som många inte tycker att spelbolagen lever upp till idag.

Enligt undersökningen som Yougov gjort på uppdrag av Metro tycker tre av fyra svenskar att spelbolagen följer kravet på måttfullhet dåligt eller mycket dåligt.

Jenny Nilzon är VD på spelbranschens riksorganisation. Hon tror att spelreklamen kommer att minska när nya aktörer inte längre har samma behov att positionera sig på den nya öppna marknaden.

– Vi förstår kritiken, det har varit väldigt mycket spelreklam den senaste tiden. Men vi hade hoppats att man gav den nya lagen en chans först. I andra länder har det varit samma stökiga läge med hårt tryck i början innan den nya lagen lagt sig.

Enligt Jenny Nilzon ser även spelbolagen själva trenden där färre personer spelar för allt mer pengar som negativ.

– Spel ska först och främst vara underhållning för den breda massan. Det ska vara roligt att spela och något som känns som om det är värt pengarna, oavsett om man vinner eller inte.

Hur följer spelbolagen kraven på måttfull reklam?

3 av 4 tycker att spelbolagen är ganska eller mycket dåliga på att hålla reklamen måttfull.
3 av 4 tycker att spelbolagen är ganska eller mycket dåliga på att hålla reklamen måttfull.

Branschens egna förslag

För att möta kritiken har spelbranschen tagit fram flera punkter att jobba kring. De handlar främst om att samla branschen för att de 70 bolag som är verksamma i Sverige ska samarbeta bättre kring marknadsföringen och utbildas om måttfull reklam innebär.

– Men allt kan inte vara upp till oss, i slutändan är det också mediehusen som kan styra hur mycket reklam av en och samma bransch som kan accepteras, säger Jenny Nilzon.

Dessa förslag tycker civilminister Ardalan Shekarabi är otillräckliga. Till Dagens Nyheter säger han att förslagen egentligen bara handlar om att förhålla sig till nuvarande lagstiftning.

– Nu behöver vi komplettera med ytterligare konsumentskyddsregler för att skydda de mest utsatta.

Undersökningen är genomförd av YouGov under perioden 15-19 mars 2019. Sammanlagt har 1515 intervjuer genomförts via YouGovs panel med män och kvinnor 18+.

pil
Spelar du för mycket? Här finns hjälp att få:

Om du eller någon närstående har problem med sitt spelande kan du kontakta Stödlinjen för spelare och anhöriga på telefonnummer 020 – 81 91 00 eller via www.stodlinjen.se

klar

Artikellänk är kopierad

Sophie Tanha
Sophie Tanha
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro