ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

7 saker frisörer hatar att du gör

Julia Caesar · 10 Maj 2017
Uppdaterad 10 Maj 2017
Frisören - inte alltid ett fläckfritt besök.

Frisören - inte alltid ett fläckfritt besök. Foto: Alamy


Hör du också till en av dem som stör sig på frisörens hårda tag med borsten? Lugn – frisören stör sig på dig också.

klar

Artikellänk är kopierad

Undrar du också vad frisören stör sig på under ditt besök? Metro har ringt upp fem frisörer som berättar vad de stör sig på mest hos kunderna.

Håller på med mobilen

Frisörerna hatar när du fiskar upp mobilen mitt i klippningen – vare sig du slänger dig in i ett hetsigt samtal eller skrollar instaflödet.

– Vi förstår att man måste ta ett samtal ibland, men att planlöst sitta och prata i telefon är inte okej, säger en av frisörerna.

Det är inte bara otrevligt mot frisören, det försvårar också själva klippningen när du rör på dig.

Kommer med orimliga krav 

Ha inte orimliga krav på din frisyr. Frisörer hatar när kunder kommer in med bilder på avancerade frisyrer, och sen inte förstår att det krävs kontinuerlig styling för att uppnå samma resultat.

– Jag hatar när kunder kommer in med bilder på mangafrisyrer och tror att de kan se ut som på bilden utan massa produkter.  

Rör på huvudet

– Kolla inte ner med huvudet hela tiden!

Frisörer är trötta på att rätta till kundernas huvud. Det finns inget jobbigare än att behöva tjata på samma person, om och om igen.

Kommer precis innan stängning 

Ingen frisör tycker om en kund som kommer in precis innan stängning och kräver att bli klippt. Om du vill fräscha upp frisyren inför helgens planer – planera i tid.

– De blir ofta arga när de inte kan få en tid direkt, och de har noll förståelse för att de riktar sin ilska mot oss, säger en frisör.

Velar fram och tillbaka

Kom inte till frisörsalongen utan att veta vad du vill ha.

– Det händer ofta att kunder kommer in till oss utan att veta vad de vill ha.

Du slösar frisörens tid när du försöker bestämma dig i en kvart.

– Det är många som vet “exakt vad de vill ha”, men de kan inte förklara det. När man sen ger förslag lyssnar de inte på en.  

Ändrar sig

Låt inte frisören börja klippa om du inte är nöjd med längden.

– Det mest störande är när man säger “ta 2 cm”, så visar man – och de godkänner. När man sen klippt hela frisyren ändrar de sig, och vill att vi ska ta 2 cm till.

Se till att du är nöjd från början istället. Frisörer brukar fixa till utan kostnad, men det blir nästan som en ny klippning i tid och pris.

– Egentligen borde vi ta extra för det, men man är ju snäll, säger en av frisörerna.

Kommer för sent

Gyllene regeln för alla tidsbokningar lyder: kom inte för sent. Det är respektlöst mot salongen som reserverat en tid åt dig, precis som att det är respektlöst mot de kunder som står i kö.

– En tandläkare hade varit jättehård. Där hade de fått betala.

klar

Artikellänk är kopierad

Julia Caesar
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro