ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

8 steg till världens säkraste vägar

Håkan Lövström · 19 Jul 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Bättre krockskydd räddar liv. Här frontalkrockar Peugeot 207 i Euro NCAP:s test. 207:an av 2006 års modell fick fem stjärnor för krockskydd när den testades. Du kan kolla hur krocksäker bilen du tänker köpa är på www.vv.se/krocktest/
Bättre krockskydd räddar liv. Här frontalkrockar Peugeot 207 i Euro NCAP:s test. 207:an av 2006 års modell fick fem stjärnor för krockskydd när den testades. Du kan kolla hur krocksäker bilen du tänker köpa är på www.vv.se/krocktest/

Sverige är ett av världens mest trafiksäkra länder. Metro har tagit reda på de tyngsta orsakerna till att allt färre dör på de svenska vägarna.

Nyligen kom siffror från Vägverket som visar att antalet döda i trafiken fortsätter minska. Sedan 1989 har antalet omkomna i trafiken minskat med mer än hälften. Från över 900 per år i slutet av 80-talet till beräknade 439 döda i år. Metro har med hjälp av Thomas Lekander från Vägverket sammanställt en lista på de viktigaste förbättringarna för trafiksäkerheten under de senaste 17 åren. 1. Bilens yttre krockskydd    I dag är även så kallade småbilar konstruerade för att kunna klara av en krock. Få tillverkare släpper numera ut en bil på marknaden om den inte har fått mycket höga betyg i Euro NCAP:s krocktest.2. Den inre säkerheten    Med trepunktsbälten överallt ökar passagernas säkerhet. Dessutom har krockkuddar och krockgardiner fått ett genombrott även i billigare bilar.

3. Tekniska genombrott på fordonen    ABS-bromsar och elektroniska antisladd-system är numera standard på en stor del av den nyare bilparken. Dessa och flera andra tekniska hjälpmedel sparar årligen flera liv.4. Landsvägarnas utveckling     De mittseparerade vägarna kom på 90-talet och har inneburit att man reducerat antalet omkörningsolyckor kraftigt. Hit räknas även utbyggnaden av motorvägar.5. Rensade sidoutrymmen     Numera är nästan alla telefonstolpar och stora träd borta från områdena närmast landsvägarna.6. Rondeller och gupp i tätorterna    Erfarenheterna visar att det blir nästan inga dödsolyckor alls i rondeller. De farliga fyrvägskorsningarna byggs nu bort. På samma sätt har det visat sig att fartgupp och liknande hinder minskar olyckorna.7. Tydligare separering av olika trafikslag    Under senare år har antalet cykelbanor ökat markant. Trots att cyklisterna ökar så minskar antalet dödsolyckor med cyklister inblandade.

8. Större individuellt säkerhetstänkande

De förare som kommer ut från körskolorna i dag är betydligt bättre utbildade än de som kom ut för 20–30 år sedan. En allmänt högre säkerhetsmedvetenhet i samhället syns också i trafiken.

klar

Artikellänk är kopierad

Håkan Lövström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro