ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

8900 kronor extra för Thailandsresan – om flyget betalade sitt utsläpp

Jesper Lindqvist · 4 Jun 2019
Uppdaterad 4 Jun 2019
Enligt SVT:s uträkning hade dagens energiskatt (2,62 kronor/liter) och koldioxidskatt (4,08 kronor/liter) på bensin lett till enorma prisökningar om de även applicerades på flygresor.

Enligt SVT:s uträkning hade dagens energiskatt (2,62 kronor/liter) och koldioxidskatt (4,08 kronor/liter) på bensin lett till enorma prisökningar om de även applicerades på flygresor. Foto: Johan Nilsson/Jessica Gow/TT


Regeringens linje är att flyget, precis som biltrafiken, ska bära sina egna miljökostnader. Men enligt SVT skulle en sådan princip leda till en prisökning på närmare 9 000 kronor – för en resa till Thailand. "Jag tror inte det är möjligt nu, det skulle få för stora effekter", säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till SVT.

klar

Artikellänk är kopierad

Uträkningen grundar sig i en rapport gällande flygplanens utsläpp, framtagen av forskare vid Chalmers i Göteborg.

I rapporten slår man fast att flygtrafiken orsakar lika stora utsläpp som biltrafiken, totalt tio megaton koldioxid per år. Av detta står utrikesflyget för hela 93 procent.

LÄS MER
Regeringen vill minska flygande – bygger ut Arlanda

Enligt SVT:s uträkning hade dagens energiskatt (2,62 kronor/liter) och koldioxidskatt (4,08 kronor/liter) på bensin lett till enorma prisökningar om den även applicerades på flygresor.

En resa till London, som orsakar ungefär ett ton koldioxidutsläpp, hade till exempel kostat 2 991 kronor mer om skatterna var desamma för flyget. I dag ligger flygskatten endast på 60 kronor för resor inom Europa.

2-3 gånger dyrare flygbiljetter

Än dyrare hade det blivit för en resenär som vill ta sig till Thailand, en resa som orsakar tre miljoner ton utsläpp. Enligt SVT hade miljöskatten för en sådan resa blivit 8 963 kronor, som ett direkt påslag på dagens biljettpris, istället för dagens flygskatt vars maxbelopp ligger på 400 kronor.

Beräkningen innebär att flygbiljetterna alltså skulle bli 2-3 gånger dyrare om miljöskatterna var desamma som för biltrafiken. Och då har SVT inte räknat in moms heller, vilket tillkommer på bensinpriset för bilar.

”Måste fundera på hur vi flyger”

Men trots att infrastrukturminister Tomas Eneroth tidigare uttalat sig om att flyget ska betala sina miljökostnader säger han att en likställning gällande miljöskatterna inte finns på agendan.

– Jag tror inte det är möjligt nu, det skulle få för stora effekter. Men vi måste hitta sätt, både med beskattning och andra styrmedel, som förändrar flyget. Och både du och jag måste fundera på hur vi flyger, säger han till SVT.

klar

Artikellänk är kopierad

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro