ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

90-årig kvinna dog – klämdes i t-banedörr

John Lindblom · 3 Dec 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
De nya dörrarna känner inte av när en hand eller något smalt föremål fastnar. 

De nya dörrarna känner inte av när en hand eller något smalt föremål fastnar.  Foto: SCANPIX


klar

Artikellänk är kopierad

En 90-årig kvinna fastnade nyligen med benen i dörrarna till en t-banevagn. Hon föll så illa in i vagnen att hon vred axeln ur led och sedermera avled.Olyckan inträffade för en dryg månad sedan vid Hötorget. När kvinnan föll och vred axeln ur led orkade hon inte återhämta sig på sjukhuset, enligt läkarna.

SL och Veolia beklagar händelsen. SL:s ansvarsförsäkring om strikt ansvar för  resenärerna träder omedelbart in här.

För knappt två veckor sedan fastnade en kvinna med sin handväska i en av dörrarna vid Slussen. Kvar på perrongen försökte hon slita loss väskan när tåget lämnade stationen. En resenär lyckades i sista stund dra i nödbromsen då kvinnan precis var på väg in i en betongvägg vid ena perrongsidan.

Senaste dödsfallet, förutom händelsen med 90-åringen, inträffade 2002 då en man fastnade i dörrarna och slungades mot en betongpelare när tåget skulle lämna perrongen.

Hundratals skadar sig i klämolyckor varje år

Hittills i år har 290 personer anmält till SL och Veolia att de fastnat i t-banetågets dörrar.

Mellan 15 och 20 personer har skadats, övriga har hört av sig på grund av chock eller ilska över tågförarens agerande då resenären hävdat att tågföraren stängt dörrarna för tidigt.

SL och Veolia är medvetna om att tillbuden med t-banedörrar egentligen är betydligt fler än de som inrapporterats. Merparten väljer att inte höra av sig då händelsen varken medfört kroppskada eller innehållit dramatik på annat sätt.

Tunnelbanetrafiken drivs i dag med två vagntyper. De äldre har dörrar som med våld går att forcera vid en akut klämsituation. På de moderna tågen öppnas dörrarna automatiskt när hela kroppen fastnar.

Fastnar däremot resenären enbart med en hand eller en väska kan följderna bli mycket allvarliga.– Tyvärr har man inte lyckats hitta en lösning där. Att förmå dörrarna att öppna sig när ett smalt föremål fastnar är tekniskt mycket svårt, berättar Lars Ericsson säkerhetschef på Veolia Transport som driver tunnelbanetrafiken, som efter årsskiftet genomför en kampanj tillsammans med SL kring olyckor i tunnelbanan.   

klar

Artikellänk är kopierad

John Lindblom
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro