ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

97 av 100 bilannonser strider mot reglerna

Jenny Sköld · 20 Mar 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Bilföretagen slarvar med den lagstiftade miljöinformationen i sina annonser. Bara tre procent av annonserna följer lagen. I ett brev till chefredaktörerna på de sex största dagstidningarna uppmanar Naturskyddsföreningen dem att följa Konsumentverkets regler om hur bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ska anges i bilannonser.– Det är helt oacceptabelt att det slarvas så med miljöinformationen till bilköparna, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen. Enligt EU-regler måste bilköparna få tydlig information om bilens bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp i marknadsföringen. Även svenska Konsumentverket har riktlinjer angående detta. Informationen ska vara "lätt läsbar och får inte vara mindre framträdande än annan lämnad information". Men 97 procent av annonserna lever inte upp till reglerna. Informationen är otydlig, svår att hitta eller utelämnas helt. Brevet når chefredaktörerna på Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs-Posten, Svenska Dagbladet och Sydsvenska Dagbladet idag.- Det finns ett regelverk som bilhandeln, tidningarna och annonsörerna känner väl till. Därför är det märkligt att de verkar ta så lätt på lagen, säger Magnus Nilsson, trafikexpert på Naturskyddsföreningen.

klar

Artikellänk är kopierad

Jenny Sköld
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro