ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Adelsohn "Vi kan inte leverera det vi ska"

Mary Örnborg · 7 Dec 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Ulf Adelsohn. Ålder: 69 år. Familj: Lena Adelsohn Liljeroth, sonen Erik, 28, och dottern Ebba, 22. Utbildning: Jur.kand på Stockholms universitet. Aktuell: Som styrelseordförande i Sveriges mest utskällda bolag, SJ. På cv:t: Bland annat partiledare i Moderata Samlingspartiet, ledamot och ordförande i dess partistyrelse, finansborgarråd i Stockholm, statsråd och chef för kommunikationsdepartementet, riskdagsledamot och landshövding i Stockholm. Fritidsintressen: Idrott och fritidshuset i Bohuslän. På nattduksbordet: ”Döda vita män” av Johan Hakelius.

Ulf Adelsohn. Ålder: 69 år. Familj: Lena Adelsohn Liljeroth, sonen Erik, 28, och dottern Ebba, 22. Utbildning: Jur.kand på Stockholms universitet. Aktuell: Som styrelseordförande i Sveriges mest utskällda bolag, SJ. På cv:t: Bland annat partiledare i Moderata Samlingspartiet, ledamot och ordförande i dess partistyrelse, finansborgarråd i Stockholm, statsråd och chef för kommunikationsdepartementet, riskdagsledamot och landshövding i Stockholm. Fritidsintressen: Idrott och fritidshuset i Bohuslän. På nattduksbordet: ”Döda vita män” av Johan Hakelius.


klar

Artikellänk är kopierad

SJ toppar klagomålsligan och får därmed sämsta betyg av resenärer. På torsdag har regeringens trafikutskott kallat trafikverkets generaldirektör och SJ:s vd till en utfrågning om tågproblemet. Men SJ:s ordförande Ulf Adelsohn säger att SJ är oskyldiga.

Är du stolt över hur SJ fungerar?– Stolt? Nä, det kan jag inte säga att jag är. Vi kan ju inte leverera det vi ska.

Vad är det ni inte kan leverera?– Att människor kommer fram i tid med tågen och det till ett vettigt pris.

Vad är problemet med SJ?– Stopp nu, innan du går vidare med den här intervjun vill jag att du först läser en grej som jag och SJ:s vd har skrivit. Då blir nog den här intervjun mer intressant och du mer påläst. Jag mejlar den till dig nu så kan du ringa mig om fem minuter så fortsätter vi intervjun.

(Ulf Adelsohn skickar ett mejl med en skrivelse som handlar om avregleringen av SJ, lite historisk bakgrund, hur vissa politiska beslut påverkat SJ och att SJ är oskyldiga till stora stopp och för-seningar i tågtrafiken.)

Jag har läst skrivelsen – den tillförde inget nytt som jag inte redan kände till. Så vad är problemet med SJ?– Jaha, det säger du, så du känner till allt redan? Då så. SJ:s stora problem är att vi har relativt små problem. Det är inte SJ som ansvarar för skötseln av spåren utan det är Trafikverkets ansvar. Men trots det är det SJ som får ta kritiken.Samtidigt erkänner du och vd Jan Forsberg i er skrivelse att även SJ har brister. Vad är SJ:s brister?– Det är klart att vi också har brister – vi är ju trots allt bara människor. Till exempel kommer inte korrekt information till SJ-personalen alltid fram så att de kan informera passagerarna om vad som orsakar stopp i trafiken.

Regeringen sänkte anslaget för tågunderhåll med 700 miljoner kronor 2011. Med alla förseningar, olyckor och stopp har regeringen tänkt om och nyligen anslagit 500 miljoner kronor. Är ni nöjda med det?– Ja det är vi. Men samtidigt kan man bli förbannad över att det bara är SJ det skrivs om när det blir stopp i trafiken. Nu när även flygplan och flygplatser står still så hör man ingen masskritik mot flygbolagen. Det är väl ändå orättvist.

Men det beror ju på extremt väder. I övrigt fungerar ju flygen till skillnad från tågen som har problem oavsett väder och årstid?– Visst, tågen är försenade emellanåt med någon minut. Men problemet är att spåren är för dåliga och tågavgångarna för många. Dessutom är transformatorerna som ska driva X2000 inte tillräckligt starka, vilket gör att tågen inte kan köra på full kapacitet.

Vad tycker du regeringen borde ha gjort för att undvika kaoset som nu råder i tågtrafiken?– De borde ha skjutit på investeringarna i Malmös citytunnel, Bottniabanan och Hallandstunneln och lagt pengarna på att först rusta upp järnvägen. Det är frustrerande att se på när man investerar totalt 30 miljarder kronor i dessa projekt. Kunde jag värpa guldägg då skulle ni få se på fan.

Slutligen, var går din gräns för tålamodet med ledningen för SJ?– Jag skyller inget av det som drabbar SJ på ledningen.

klar

Artikellänk är kopierad

Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro