ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Alatest hetast i Europa

Aron Andersson · 15 Apr 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Peter Björk är grundare och it-ansvarig på Alatest. Arie Struik är vd.

Peter Björk är grundare och it-ansvarig på Alatest. Arie Struik är vd.


klar

Artikellänk är kopierad

Svenska Alatest är ett av Europas 100 hetaste företag, åtminstone enligt tekniktidningen Red Herring.

– Vi är jätteglada, det är ett stort erkännande för vår tjänst, säger Peter Björk som är grundare och it-ansvarig på Alatest.

Företaget sammanställer sedan november 2005 tester och recensioner av hemelektronik från sajter från hela världen.– Vår tes är att tio test är mer trovärdigt än ett. Vi har inspirationskällor i form av Smartson som gör ett jättebra redaktionellt jobb. Vi är mer automatiserade än dem och siktar mer storskaligt med internationella tester.På en konferens kommer de 100 företag som vunnit Red Herring 100 Europe att avslöjas och få presentera sin teknologi för entrepenörer och investerare. Tidigare vinnare inkluderar Google, Skype och Youtube.

För att nå lika stor framgång ska Alatest i första hand rikta in sig på USA-marknaden.– Vi kommer att satsa mycket på USA där vi har en ny partner i form av Shopzilla.com. De är den näst största prisjämförelsesajten i USA och har nyligen börjat visa våra testsammanställningar.I dag ligger deras omsättning på ungefär 600 000 kronor i månaden och sajten har 2 miljoner besökare i månaden, varav 300 000 svenska.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro