ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Alla fack överens med SAS

TT · 19 Nov 2012
Uppdaterad 19 Nov 2012
Ödesförhandlingarna fortsätter för SAS

Ödesförhandlingarna fortsätter för SAS


SAS och danska kabinfacket har enats om ett nytt avtal, säger fackförbundet till Ritzau. Därmed är avtal skrivna med alla flygfack.

klar

Artikellänk är kopierad

Den danska kabinpersonalen har gått med på en förlängning av arbetstiden till 47,5 timmar i veckan mot tidigare 44 timmar, skriver Ritzau. De har också gått med på att avstå en månadslön per år.

Avtalet ger också möjlighet till arbete i 13 timmar under en arbetsdag. 

Förutsättningarna för att genomföra sparplanen 4 Excellence NG är på plats, skriver SAS styrelse i ett pressmeddelande.

"Åtta av åtta nya fackliga avtal har skrivits på den 19 november — det danska pilotförbundets avtal är villkorat av att det får godkänt av en tredjedel av medlemmarna", skriver SAS.

SAS vd Rickard Gustafson sade inför pressuppbådet på Kastrup att han tycker att det är "fantastiskt" att man fått avtal på plats med samtliga åtta inblandade fack, enligt TT:s reporter. – Kom ihåg att det här gått på bara några få dagar, sade Gustafson.

Han sade sig vara medveten om att facken har gjort stora uppoffringar. Nu inleds ett styrelsemöte, där SAS styrelse ska utvärdera den nya situationen. På frågan om SAS är räddat nu svarade Gustafson undvikande.

Norska kabinfacket NKF var det näst sista förbundet att komma överens om ett avtal. Beskedet kom vid 08.30 på måndagsmorgonen.

Strax efter klockan 06 kom besked att de tre pilotfacken kommit överens om nya avtal med SAS. 

Jens Lippestad, ordförande för de norska SAS-piloterna, säger till NTB att de har gått SAS till mötes på alla punkter. – Detta är inte det vackraste som har skett i skandinaviskt arbetsliv, säger han om den ovanliga förhandlingen. – Piloterna blir 30 procent billigare eftersom vi ska tjäna mindre och arbeta mer, säger han.

Robert Gustafsson, ordförande för Svensk Pilotförenings SAS-sektion, är lättad över att ett avtal har kunnat slutas. – Det är skönt att förhandlingarna är klara och att vi har gjort vår del, säger han till TT. Innehållet i avtalet är dock tungt för pilotföreningen att bära. – Vi har gjort en stor uppoffring. I princip möter vi SAS på alla områden. Lön, pension och tjänstgöring, säger Gustafsson.

I överenskommelsen ingår att piloterna avstår en månadslön per år och en kraftig reduktion på löneskalan. Samtidigt ökar arbetstidsupptaget. Robert Gustafsson är nu mindre oroad över konkurshotet, men anser att det nu ligger på arbetsgivarsidan att lösa problemen. – Nu har vi gjort vårt och sträckt oss så långt det går. Nu räknar vi med att ledningen syr ihop det här tillsammans med bankerna. Den processen äger inte vi, säger han.

Strax före 05:30 i morse kom beskedet att fackförbundet Unionen, som representerar runt 600 kabinanställda svenskar på SAS, har kommit överens med SAS om ett nytt kollektivavtal.

"Ett mycket svårt beslut", skriver förbundsordförande Cecilia Fahlberg i ett pressmeddelande.

Unionen skriver i ett pressmeddelande att avtalet, som gäller från 1 december, inte innebär några sänkningar av de fasta lönerna. Däremot slopas lönerevisionerna 2013 och 2014. Regler för traktamente och tjänstgöringstid ändras och pensionsåldern höjs till 65 år. – Vi har träffat ett nytt kollektivavtal där vi kunnat säkra lönerna, det blir inga sänkningar. Men det blir förändrade pensionsregler med övergångsregler. Och förändringar i tjänstgöringen som kommer att bli ganska kännbara för våra medlemmar, säger Cecilia Fahlberg, Unionens förbundsordförande, till TT.

På vilket sätt?– Längre veckoarbetstid, längre arbetstid på månaden, säger Cecilia Fahlberg.

Hon tror att medlemmarna känner lättnad att de förhoppningsvis har ett jobb kvar. – Men det blir tungt för företaget att återupprätta och skapa ett förtroende hos sin personal igen. Jag är väldigt kritisk till processen, det har varit sällsynt illa förhandlingar, säger Cecilia Fahlberg.

Först ut att ro iland ett nytt avtal var SAS Norge kabinforening, SNK, som bekräftade det nya avtalet vid 01:30-tiden. – Någon måste ta ansvar och vara först ut, sa SNK:s ordförande Anneli Nyberg till NTB.

Anneli Nyberg är inte nöjd med det avtal som tecknats. – Det är inget bra avtal. Vi har gjort det för att rädda bolaget, säger hon till TT. Hon förklarar att avtalet har slutits för att säkra framtiden för passagerare, medlemmar och SAS. – Ingen är nöjd. Man kan inte säga att man är nöjd. Det handlar om att försöka rädda våra jobb och ge våra passagerare en trygghet att de kan flyga med oss i morgon, säger Anneli Nyberg.

Lön uppges ha varit den svåraste delen att förhandla. – Den går ju rätt ner i plånboken till alla anställda och är ofta svårast, säger Anneli Nyberg.

Hur tror du att de anställda kommer att uppleva avtalet?– De flesta är väl bara lättade att det sker något och att man har en arbetsplats. Men detta kräver ju mycket av dem, säger hon. – Det är nog många som suttit vakna i natt och väntat på detta besked.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro