ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Alla som krävs på pengar får rådet att överklaga

Evelina Olsson · 12 Sep 2013
Uppdaterad 12 Sep 2013

Drygt 90 000 svenskar fick återkrav från Försäkringskassan under förra året. Men en interngranskning som nu gjorts av hanteringen av dessa ärenden visar att en del av återkraven kan vara felaktiga.

klar

Artikellänk är kopierad

Försäkringskassan krävde drygt 90 000 svenskar på sammanlagt 426 miljoner kronor förra året.
Försäkringskassan krävde drygt 90 000 svenskar på sammanlagt 426 miljoner kronor förra året.Foto: Claus Gertsen/Scanpix

– Är man det minsta tveksam kring riktigheten på återkravsbeslutet ska man begära en omprövning, säger Olle Nordström, internrevisor på Försäkringskassan.

Granskningen visar bland annat att återkraven inte omfattas av någon löpande slumpmässig kontroll och att ärendena och besluten oftast handläggs av en person. Handläggningen strider mot principen att ”ingen person ensam handlägga ett ärende med ekonomiska konsekvenser genom hela handläggningsprocessen”. 

Revisionen ger dock inga svar på hur många av återkraven som kan vara felaktiga. 

– Det har vi inga uppgifter om i nuläget, säger Olle Nordström.

Den ansvariga avdelningen ska återkomma med ett svar på uppgifterna i revisionen i början av oktober. 

Under 2012 krävdes närmare 426 miljoner kronor tillbaka av Försäkringskassan. Återkraven kan vara orsakade av sådant som kunderna själva, avsiktligt eller oavsiktligt, orsakat men kan också bero på fel och slarv från myndighetens sida. 

klar

Artikellänk är kopierad

Evelina Olsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro