ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Alla vill gå i Lindas högklackade skor

Marcella Mravec · 13 Jul 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Linda Hammar lanserar sitt skomärke Lashy.
Linda Hammar lanserar sitt skomärke Lashy.Foto: Kinga Lezanska

Skor är inte längre bara en accessoar. Nu köper vi kläder som matchar skorna, inte tvärtom. Alla vet vad Jimmy Choo och Manolo Blahnik är. I Sverige har vi Linda Hammar. Hon startade som designer i New York, via London och landade hemma i Skåne med egna märket Lashy, som syns i var och varannan tidning. •• Varför är vi så skointresserade nu? – Det har nog ganska mycket att göra med ”Sex and the city”. Folk fick se att det faktiskt finns kvinnor som samlar på skor, och lärde sig om Manolo Blahnik – att han faktiskt är en designer som bara gör skor, inte kläder. Jag tycker att det är bra. Kläddesigner som Galliano kan göra jättefina skor men tänker mest på att skorna ska matcha kläderna, de funkar inte att gå i. •• Har du själv alltid högklackat? – Dels är jag 1,77, dels är jag alldeles för bekväm. Lashy är som en liten drömvärld, med den perfekta kvinnan som har högklackat varje dag och går på bjudningar och är glamorös. Jag är mer praktisk, jag går ut i låga skor och byter om till höga klackar. Det viktigaste är att man är bekväm, man ser så hjälplös ut när man vinglar runt. Men jag tror att män gillar det. Det är trist. •• Din design känns inte så svensk. – Jag trodde faktiskt aldrig att Sverige skulle bli min största marknad, skorna har så höga klackar och mycket detaljer. Jag är väldigt förvånad över att svenskarna gillar dem så mycket. Jag tycker inte att min smak är så svensk. Jag var ändå i USA i åtta år, och de åtta åren då man kanske formas som mest. •• Är Sverige bra på skor?  – Nej, det är för litet utbud och för dålig känsla för material. Någon säger att det är fint tyg i skon, och man tänker: ”Det är inte tyg, det är finaste getskinn”. Det är klart att alla inte kan vara så insatta, men vi är bortskämda med billiga skor här. Det finns ett par stora kedjor som försörjer hela Sverige. •• Hur ser höstkollektionen ut? – När jag tänker på en ny kollektion vill jag göra något helt nytt och annorlunda. Det är lite farligt att vara egen och ha helt fria händer, ingen säger till mig att jag måste lugna ner mig och göra lite skor som säljer också. När jag gjorde förra höstkollektionen sa alla ”wow”, sedan fick inte sommarkollektionen så mycket uppmärksamhet. Men till hösten blir det nog ”wow” igen. •• Vad är det fulaste du vet? – Det som är fult nu kommer att bli snyggt sedan, så det är livsfarligt att säga något. Men jag hatar när man massproducerar skinnskor som ligger i högar. Jag tycker att skinn ska kännas lite speciellt, det har ändå varit ett djur. Jag tänker lite på att djuren ska ha bra förhållanden. Jag var inne på Dr Martens hela 80-talet, det var väldigt praktiskt, men inte så snyggt. Sedan gillar jag inte skor med riktigt lång spets. •• Är skorna det första du tittar på när du träffar någon? – Det har blivit det. Speciellt när jag tittar i modetidningar märker jag hur min blick bara dras till skorna och stannar kvar där. Du kan ha världens tråkigaste kläder, men med ett par fina skor blir det ändå en bra helhet. •• Vad kan skor säga om en? – Det har bara med yta att göra. Egentligen finns det ingen djupare tanke bakom. Men yta kan säga ganska mycket om en person.

klar

Artikellänk är kopierad

Marcella Mravec
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro