ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Alla vill göra minisuccé

Billy Andersson · 19 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Med Alfa MiTo hoppas Alfa Romeo locka kunder bland unga innerstadsbor. Formerna är inspirerade av sportbilen 8C. 

Med Alfa MiTo hoppas Alfa Romeo locka kunder bland unga innerstadsbor. Formerna är inspirerade av sportbilen 8C. 


klar

Artikellänk är kopierad

Audis A1 är en typisk Audi.
Audis A1 är en typisk Audi.
Fiat 500 – liten och dyr.
Fiat 500 – liten och dyr.
Först ut – Mini.
Först ut – Mini.

BMW-ägda Mini är en av de senaste årens största succéer. Alla biltillverkare vill göra en egen Mini. Alfa Romeo går så långt att man snor halva namnet. Till sommaren kommer Alfa MiTo.Lyxiga småbilar är bilvärldens nya hit. Mini är riktmärket alla tittar på.Köparna är en ung, välmående storstadspublik. De är mer intresserade av design än bagageutrymme. Och är beredda att betala extra för att få något udda. Vilket betyder att biltillverkarna tjänar bra på varje såld bil.

Det som kanske förvånar är att det finns så många som är beredda att betala upp till 200 000 kronor för en lite opraktisk bil. De sista åren har Mini varit bilmärket som ökar mest i den västeuropeiska försäljningen. Volvo har försökt hänga på trenden med C30 men inte lyckats lika bra. Designen är antagligen för slätstruken. Saabs kommande småbil 9-1 kan bli intressant om den liknar konceptbilen 9-X.

Peugeot 308 RC Z är spännande men befinner sig i en större storleksklass och är kanske för extrem.

Audi är på gång med A1 som än så länge bara visats i konceptbilsform. Men mycket tyder på att det blir en liten, snabb lyxbil med sedvanligt Audi-gap i fronten.Mest spännande är Alfa Romeo som till sommaren ska börja bygga sin nya småbil MiTo. Design är viktigt men Alfa hänger inte på retro­trenden. I stället har man låtit supersportbilen 8C göra förarbetet. 8C anses som en av de snyggaste bilarna som kommit fram de sista åren och Alfas nya småbil lånar friskt från sportbilens former. Bilen ska vara bränsle­snål men snabb vilket Alfa löser med att sätta på turbo på alla fyra motortalternativ som ska erbjudas. En nyhet är systemet Alfa DNA som reglerar motor, bromsar, styrning, fjädring och växellåda utifrån tre förarvalda program: sportigt, normalt och full säkerhet.

Så till namnet. I höstas utlyste Alfa en namntävling där alla fick vara med och rösta på vad den nya småbilen skulle heta. Mest röster fick Furiosa. Men Alfa struntade i omrästningen med argumentet att Furiosa betyder arg kvinna eller lesbisk på italienska.

I stället valde man alltså MiTo som associerar till städerna Milano och Turin där den nya bilen har utvecklats.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro