ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Alla vill surfa på Googles nya våg

Aron Andersson · 7 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Drygt 900 000 personer har fått en förhandsversion av Googles nya hajpade kommunikationslösning.

Drygt 900 000 personer har fått en förhandsversion av Googles nya hajpade kommunikationslösning. Foto: Ola Jacobsen


klar

Artikellänk är kopierad

Klicka på bilden för större version.
Klicka på bilden för större version.

Svenska utvecklare köar för Google Wave   Över en miljon personer väntar på att få testa tjänsten. ”Diskussionen blir helt annorlunda jämfört med i mejl”

Google har höga ambitioner med sitt nya samarbetsverktyg Wave, som företaget hoppas ska ta över efter e-post. Och de höga ambitionerna, samt en rad lyckade tjänster i portföljen, ger en förväntansfull publik.– Trots att jag hade höga förväntningar är jag faktiskt imponerad. Servrarna har varit lite sega men man märker verkligen att diskussionen blir helt annorlunda jämfört med i mejl, säger Erik Johansson, webbutvecklare på Avantime.

Han är en av de drygt 900 000 personer som fått en ”preview”, en förhandsversion av Googles hajpade kommunikationslösning. De har valt att inte kalla det för en betaversion, då tjänsten ännu befinner sig i en tidig fas. Avantime tar fram hemsidor åt företag och Erik Johansson jobbar mycket med bloggar där, och ser direkt ett användningsområde för Google Wave.– Möjligheterna att utveckla kring Wave är intressanta, både som ett kommentarsystem på din blogg men även som en samarbetsplattform på företag, säger han.– Om du använder det för kommentarer får du alltid reda på när du har fått svar direkt i din Wave.

Som det är i dag måste du kanske gå tillbaka till en sida för att få reda på om någon svarat. Det blir mer centraliserat med Wave.

Fredrik Davidsson började redan i augusti använda en utvecklarversion av Google Wave. Han arbetar på Teknograd, ett företag som utvecklar lösningar för tidningar. Han har redan upptäckt olika fördelar med Googles nya tjänst.– Det kommer att öka den interna kommunikationen men också dra ut information externt. Vi arbetar mycket med användargenererat material.

Trots att han har använt Wave i drygt två månader menar han att det finns mycket kvar att upptäcka.– Det finns tusen saker vi kan göra som vi inte har sett ännu. Vi måste lära oss teknologin först och därför sitter vi och testar olika saker nu och plötsligt kommer en idé, säger han.

Både Fredrik Davidsson och Erik Johansson menar att Wave kommer att förändra sättet vi kommunicerar på. Det kan dock dröja länge innan Wave slår igenom på bred front. Dels ligger en vanlig betaversion långt fram i tiden, dels tar det ytterligare tid innan företag vågar att satsa.– Jag tror att det tidigast kommer en beta framåt sommaren, och det kan säkert dröja år innan de låser upp den, säger Erik Johansson.

Analys: ”De siktar på konsumenter”

Caroline Dangson – analytiker på IDC

I linje med Googles vanliga tillvägagångssätt får Wave sitt största och första genomslag på konsumentmarknaden och kommer därefter att penetrera företagssidan.

Det är en smart strategi, särskilt med tanke på alla som snart går i pension. De nyanställda kommer från konsumentmarknaden och vill ha med sig det nya sättet att kommunicera på.

Det går så fort nu för tiden, se bara på Twitter, att Waves genomslag kan komma på bara två år.

Dessutom är tajmningen väldigt intressant, sociala medier är större än någonsin och många företag tittar på det just nu. Detta är inte lösning för alla, men för väldigt många.

Sökjätten: Alla ska bidra med nya lösningar

Köerna för att få använda Google Wave är långa. Enligt Google har över 1 000 000 personer anmält sitt intresse för tjänsten, och om någon vecka kan det vara nära 900 000 som testar.

Bland de 100 000 personer som förra veckan fick var sin inbjudan till Wave ryms både utvecklare och vanliga användare. Alla fick dessutom åtta inbjudningar var att skicka vidare. Att trycket på inbjudningar är så stort att de auktioneras ut på Ebay är inget som förvånar Google.– Vissa tror att det är det bästa de kan göra med en inbjudan, det är deras beslut. Jag skulle hellre bjuda in folk jag känner för att kunna använda Wave med dem, men alla får göra vad de vill med sin inbjudan, säger Thomas Jensen, pr-chef på Google i Danmark.

Nu hoppas Google att det parallellt med deras egen utveckling av Wave kommer att vara många som hittar nya användningsområden. De vill gärna se att fler utvecklare satsar på applikationer och på att koppla ihop Wave med andra tjänster.– Det spännande med att släppa ut något så här är att man inte vet riktigt vad som händer. Vi hoppas inte på några specifika funktioner, men att så många som möjligt ska hitta på nya lösningar, säger Thomas Jensen.

Än så länge har Wave integrerats med Twitter. Det är något som gjorts av en utomstående utvecklare.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro