ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Alliansen har bestämt sig – 4:an ska bli spårväg

metro · 14 Mar 2014
Uppdaterad 14 Mar 2014

Här kan nästa stora spårprojekt i stan bli verklighet – redan inom några år. Alliansen vill skynda på omvandlingen av stombusslinje 4 till spårväg. Men oppositionen varnar för en ny, dyr NK-Express”.

klar

Artikellänk är kopierad

Buss 4 är den busslinje som har flest resenärer. För att lätta på trycket vill Alliansen skynda på omvandlingen av linjen till en spårväg.
Buss 4 är den busslinje som har flest resenärer. För att lätta på trycket vill Alliansen skynda på omvandlingen av linjen till en spårväg.Foto: TT/Montage

Det är trångt på linje 4, det vet alla som färdas med bussen i rusningstid. Kapaciteten behöver förstärkas och när SL nyligen tog fram en ny stomnätsstrategi nämndes i första hand olika framkomlighetsåtgärder för bussarna, medan en uppgradering till spårväg kunde bli nödvändig ”på länge sikt”.

Men Alliansen i landstinget har mer bråttom än så.

I ett tilläggsbeslut uppdrar man nu till förvaltningen att ”prioritera planarbete för att ersätta stombusslinje 4 med spårväg”.

– Jag ser framför mig att vi kan börja bygga redan under nästa mandatperiod, säger Stella Fare (FP), vice ordförande i trafiknämnden.

►Buss 4 ska gå snabbare – hållplatser försvinner

Hon menar att spårväg är den enda rimliga lösningen.

– Bussar räcker inte. Nere på kontinenten bygger man spårväg redan vid 30 000 resenärer per dag. På 4:an närmar det sig 70 000.

Men oppositionen är ytterst skeptisk till att bygga mer spårväg i innerstaden, och påminner om de skyhöga kostnaderna för Spårväg City.

– Erfarenheten från ”NK-Expressen” är att det är väldigt dyrt. Och att konvertera en lång linje som 4:an skulle förstås kosta ännu mer. Jag vill se vad vi kan göra för att förbättra busstrafiken istället, säger oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S).

Hon tror mycket på det pilotprojekt som drar igång på måndag för att få trafiken på linje 4 att rulla på bättre. Fler kollektivkörfält, prioritering av bussen i trafiksignalsystemet, ett antal indragna hållplatser och skärpt övervakning av felparkerade fordon ska leda till snabbare och mer regelbunden trafik.

Att då i förväg bestämma sig för att bygga om till spårväg är fel, menar hon.

– Dessutom ska vi bygga om Slussen under de närmaste åren, vilket kommer att leda till en ansträngd trafiksituation. Att då börja med ytterligare ett stort byggprojekt i stan vore ansvarslöst.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro