ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Allt fler använder mobilen för internettelefoni

Fredrik Stjernström · 26 Nov 2013
Uppdaterad 27 Nov 2013

klar

Artikellänk är kopierad

Allt fler använder telefonitjänster som Skype och Viber på sina mobiler. I en ny rapport från Post- och telestyrelsen (PTS) uppger var fjärde tillfrågad att de ringer via internet på mobilen – en fördubbling på två år.

– Den största anledningen är att andelen som har smartphones har ökat och då har man den möjligheten, säger Karin Fransén, marknadsanalytiker på PTS. Möjligheten att ringa billigt eller gratis och att hålla kontakten med familj och vänner utomlands är de vanligaste anledningarna till att man använder internettelefoni. För mobiloperatörerna kan det innebära uteblivna intäkter. – De tillhandahåller en tjänst men kunden väljer gratistjänsten. Det är något som de säkert är uppmärksamma på, säger Karin Fransén. Flera operatörer har valt att göra om sina abonnemang och tar nu betalt för data istället för vanliga samtal. De menar dock att det inte är specifikt internettelefoni som är anledningen utan en ökad efterfrågan på data i stort.

Operatörerna om den ökade användningen av internettelefoni:

TELIA

Nicholas Rundbom, presschef.

Du ska kunna använda vilka tjänster du vill. Vi har vänt på våra prismodeller och tar betalt för data snarare än röstsamtal. Det har att göra med var vi gör våra investeringar. Vi bygger ut vårt 4G-nät och för att skapa förutsättningar för det behöver vi ta betalt för trafiken som går i nätet.

TRE

Erik Hörnfeldt, PR-chef.

Vi har tittat på det och ser att de som använder internettelefoni i stor utsträckning är våra bästa kunder. Det är tveksamt om det är samtal de skulle ringt i vårt nät annars. Så vi ser det inte som ett hot. Tvärtom, ju nyttigare mobiltelefonen är för kunden, ju nyttigare är det för oss.

TELE2

Malin Livhage, presschef.

Det har varit en fantastisk resa för den här marknaden. Självklart ska våra kunder få använda vilka appar de vill, så som Skype och Viber. För oss innebär den här utvecklingen en ökad datatrafik i våra nät, därför har vi satsat stort på att bygga ut vårt 4G-nät så att det är snabbt och driftsäkert.

TELENOR

Alexandra Carlsson, medieansvarig.

Vi ser att datatrafik ökar generellt. Därför investerar vi våra mobilnät och har infört en datacentrisk abonnemangsportfölj där vi inkluderar samtal, sms och mms men tar betalt för den data som kunderna använder. Det är för att anpassa abonnemangen efter användarmönster.

TILLÄGG

Mobilen allt viktigare vid operatörsbyte

Anledningen att vi byter mobiloperatör handlar nu nästan lika ofta om vilken telefon vi får som att sänka kostnaderna, visar rapporten från Post- och telestyrelsen (PTS). 28 % uppger att telefonerbjudandet var skälet till deras operatörsbyte – en ökning med 12 procentenheter sedan 2010. 30 % anger lägre kostnader som främsta anledning. – Att själva mobilen blir allt viktigare när vi byter operatör ställer helt nya krav på branschen, säger Göran Marby, generaldirektör för PTS, i ett pressmeddelande.

Källa: ”Svenskarnas användning av telefoni och internet 2013”, PTS.

klar

Artikellänk är kopierad

Fredrik Stjernström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro