ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Allt fler vill vara uppkopplade i stugan

Stockholm TT · 18 Jun 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Enligt en undersökning som Telia har gjort bland sina kunder kommer nästan sju av tio med sommarstuga att ta med sig datorn till stugan i sommar. Drygt 1 500 Teliakunder med fritidshus har svarat på enkäten.

Samtliga teleoperatörer har upptäckt det växande behovet och försöker locka med olika typer av erbjudanden.

Gemensamt är att det för de allra flesta handlar om kort till trådlösa bredbandsuppkopplingar via en bärbar dator och mobilabonnemang. Intresse för kväll Tjänsten har länge funnits till affärskunder men nu är det semesterfirarna som ska fångas in.

Surfande kvälls- och nattetid mot en fast månadsavgift är Telias erbjudande som börjar säljas om en vecka. -När vi frågar kunderna är det kvällen som är intressant. På dagen har man annat att göra, säger Indra Åsander, chef för privatmarknad hos Telia Sonera i Sverige . Liknande tjänster finns också hos andra operatörer som Bredbandsbolaget och Telenor. Men ingen låter kunderna ta med till exempel adsl-modemet, för att som i tv-världen ta tv-boxen med till stugan för att kunna titta på samma kanaler som hemma. -Dels finns det tekniska problem som inte är lösta, dels är det allt fler som inte har kvar någon fast telefon i stugan för att koppla upp ett adsl-abonnemang till, säger Indra Åsander. Pengatickande Även om själva surfandet har en fast månadsavgift kommer uppkopplingen av pc-kortet kopplat till mobilabonnemanget att ticka pengar. -Då gäller ditt abonnemangs minutavgift, säger Indra Åsander. Lägg därtill att abonnemanget är knutet till ett års bindningstid och att det knappast är ett alternativ för långchattande tonåringar.

För den som vill vara uppkopplad länge i stugan återstår antingen ett nytt adsl-abonnemang eller att använda sig av det långsamma telefonmodemet till en fast telefon.

Man kan även utnyttja olika "pröva på-erbjudanden". Det finns företag som levererar internettjänster utan bindningstid och avgifter, där kunden betalar för mängden nedladdningar. Hela abonnemanget upphör efter två månaders inaktivitet.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro