ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Alma ville säga upp sitt abonnemang – Telenor förlängde det med två år

Aron Andersson · 14 Maj 2014
Uppdaterad 19 Maj 2014
Alma Softic har varit i kontakt med Telenor flera gånger för att säga upp sitt mobilabonnemang, men räkningarna fortsätter att komma. Telenor påstår att de inte hittar den korrespondens som hör till ärendet, trots att de svarat på ett av breven.

Alma Softic har varit i kontakt med Telenor flera gånger för att säga upp sitt mobilabonnemang, men räkningarna fortsätter att komma. Telenor påstår att de inte hittar den korrespondens som hör till ärendet, trots att de svarat på ett av breven. Foto: Kinga Lezanska Sjölin


Hon har försökt att avsluta sitt mobilabonnemang, men efter flera telefonsamtal och brev fortsätter räkningarna att komma från Telenor. – De gör vad de vill, säger Alma Softic till Metro.

klar

Artikellänk är kopierad

Alma Softic har sparat en kopia av det första brevet hon skickade till Telenor, där abonnemanget sas upp skriftligen.
Alma Softic har sparat en kopia av det första brevet hon skickade till Telenor, där abonnemanget sas upp skriftligen.Foto: Kinga Lezanska Sjölin
När Telenor först kollar på ärendet, säger de till Metro att de inte hittar några brev från Alma. Men trots det har de svarat på det första brevet. I svaret ber de henne återigen kontakta kundtjänsten över telefon.
När Telenor först kollar på ärendet, säger de till Metro att de inte hittar några brev från Alma. Men trots det har de svarat på det första brevet. I svaret ber de henne återigen kontakta kundtjänsten över telefon.
Efter brevet från Telenor blir Almas man så upprörd att han ringer kundtjänst för att än en gång försöka säga upp abonnemanget. Han förklarar att de inte är intresserade av att använda telefonen mer. Telenor svarar då genom att spärra telefonnumret, vilket framgår av brevet ovan. De fortsätter däremot att debitera för abonnemanget.
Efter brevet från Telenor blir Almas man så upprörd att han ringer kundtjänst för att än en gång försöka säga upp abonnemanget. Han förklarar att de inte är intresserade av att använda telefonen mer. Telenor svarar då genom att spärra telefonnumret, vilket framgår av brevet ovan. De fortsätter däremot att debitera för abonnemanget.
Alma skickar ett till brev i mars, då hon varit i kontakt med konsumentvägledningen i Landskrona. Men inte heller detta brev hjälper.
Alma skickar ett till brev i mars, då hon varit i kontakt med konsumentvägledningen i Landskrona. Men inte heller detta brev hjälper.Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Alma Softic har varit kund hos Telenor sedan augusti 2011. Efter att den tvååriga bindningstiden gick ut ville hon säga upp abonnemanget. Men i kontakten med kundtjänst blev något fel. Eftersom hennes svenska inte är så bra missförstod de varandra och abonnemanget förlängdes i två år till. – De säger att jag måste betala räkningar till december 2015. Men de bestämde denna tid själva, inte jag, säger Alma Softic. – Jag vill att de slutar skicka räkningar till mig.

När den första felaktiga fakturan dök upp protesterade Alma, men kundtjänsten svarade då att hon måste betala. Hon fick hjälp av sin granne med att skriva ett uppsägningsbrev till Telenor som hon själv signerade.

I svaret, som Alma har sparat, kommenterar Telenor inte denna uppsägning, utan ber henne ta kontakt via telefon för ”snabbare hantering”. Hennes man ringde då och försökte säga upp abonnemanget igen, och förklarade att de inte ville använda mobilen längre. Telenor svarade med att spärra abonnemanget, men skickar fortfarande fakturor. – I början betalade jag, men efter två-tre månader bestämde vi oss för att sluta betala. De skickade en påminnelse, sedan kom brev från inkasso. När det kom brev från inkasso så betalade min man. För sådana småsummor vill vi inte hamna hos Kronofogden.

När Metro får tag på Telenor vill de första undersöka ärendet, och återkommer senare med beskedet att avtalet kommer att hävas. – Jag tog vidare ärendet till reklamation, som har bedömt att vi ska häva avtalet för den här kunden. Det hade vi kunnat göra tidigare, men tyvärr har vi inte fått in breven eller samtal från kunden, säger Alexandra Carlsson, pressansvarig på Telenor.

Men när hon får veta att Telenor faktiskt svarat på ett av breven backar hon från det tidigare beskedet. – Det kan vara så att jag måste dyka ner i det här igen, för jag har inte fått någon information om att vi fått de här breven. Uppenbarligen så har vi brustit i det här ärendet. Det är jätteolyckligt och det kan jag bara beklaga. Jag förstår kunden, jag hade också blivit frustrerad och arg.

Expert: ”Låter som att operatören handlat felaktigt”

Enligt Telekområdgivarna, som hjälper konsumenter som har problem med sin operatör, kan en skriftlig uppsägning av ett abonnemang aldrig nekas. – Det absolut bästa vad gäller uppsägningar är att göra dem skriftligen. Operatören kan inte ställa formkrav på en uppsägning och säga att den inte är okej, säger Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna. – Det låter som att operatören handlat felaktigt i det här fallet.

Att missnöjet är så stort med telekombranschen tror han delvis beror på att det är en komplicerad marknad där operatörerna själva trissar upp förväntningarna. Konkurrensen kan också ha spelat in i att Alma Softics ursprungliga uppsägning förvandlades till ett förlängt abonnemang. – Det är nog ett uttryck för den hårda konkurrensen att operatören vill försöka hitta ett sätt att behålla kunden. Det är inte fel i sig om det görs på ett bra sätt, att försöka göra kunden nöjd. Men det får definitivt inte vara en uppsägning som slutar i ett ofrivilligt förlängt avtal.

Åsa Avdic, programledare för konsumentprogrammet Plus i Svt, håller med om bilden av missnöjet mot telekombranschen. – Det är absolut ett av de vanligaste ämnesområdena som vi stöter på. Folk mejlar ofta om det, säger hon till Metro. – Jag tror att mycket problem uppstår i själva säljsituationen. Där tror jag att många säljare är personer som kommer in och har ett tillfälligt jobb med fokus på att sälja, inte främst att hjälpa kunderna göra ett informerat köp.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro