ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Amerikaner minns 9/11 – med prylar

Kristoffer Rengfors · 23 Aug 2011
Uppdaterad 23 Aug 2011
Snart är det tio år sedan terrorattacken mot World Ttrade Center.

Snart är det tio år sedan terrorattacken mot World Ttrade Center. Foto: Scanpix


Den amerikanska handeln hårdsatsar inför tioårsdagen av terrorattackerna den elfte september. Minnesvin stöter på hård kritik.

klar

Artikellänk är kopierad

Tröjor, muggar, samlarmynt och till och med ett specialgjort vin. Nu hårdsatsar den amerikanska handeln inför tioårsdagen av attackerna mot World Trade Center den elfte september 2001.Något som mötts med både ris och ros av amerikanska shoppande. – Det är en väldigt fin balansgång. I USA kan det här vara ett sätt att koppla en vara eller tjänst till 9/11 för att skapa en amerikansk kraft och visa att man står enad. Det ger vara en story, säger Jacob Fant, varumärkeskonsult och vd för varumärkesbyrån Rewis.

Mest kritik för att profitera på terrordåden har ett specialframtaget vin fått. Kändiskockar har rasat i media och vinet har dragits tillbaka från flera kända restauranger.

Vinproducenten skänker mellan 6 och 10 procent av intäkterna till offren för attackerna. – Man får räkna med kritik, men samtidigt kan ju den här producenten säga att det i alla fall gör något för offren, det gör ju inte andra vinproducenter, säger Jacob Fant.

Systembolaget kommer inte att erbjuda vinet i Sverige. Någon liknande kommers kring tragiska händelser som Utöya eller Tsunamikatastrofen tror inte Jacob Fant att vi kommer att få uppleva i Sverige. – Det är inte den svenska stilen. Jag skulle bli förvånad om vi såg liknande produkter kring Utöya. Vi har inte samma behov av det som amerikanerna, säger Jacob Fant.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro