ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Analytikern: Ford sitter i en rävsax

TT · 1 Dec 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

FÖRSÄLJNING. Bilanalytikern Matts Carlsson tror att en försäljning av Volvo är sannolik.– Nu sitter Ford i en rävsax. Att behålla ett bolag som förlorar pengar när de samtidigt tigger pengar från amerikanska kongressen bedömer jag som en svår strategi att genomföra. Samtidigt kan de nog få betalt för Volvo, det är ett starkt varumärke, även om det nog svider. En prislapp som nämnts är 20 miljarder, samtidigt som Ford köpte Volvo för 50 miljarder, men vad ska de göra i detta läge, säger Carlsson till TT.

Han ser flera potentiella köpare.– Där det stämmer industri-strukturellt är i Renault-gruppen, och där finns ju en relation sedan tidigare. Visserligen har vd Carlos Goshn varit kategoriskt avvisande, men det kanske var av taktiska skäl.– Man kan också mycket väl tänka sig att någon av asiaterna är intresserade, med tanke på indiska Tatas köp av Jaguar. Hyundai-Kia är näst störst efter Toyota, och de skulle kunna vara intresserade av att få ett prestigemärke, och förvärva teknologin. Kinesiska bolag är också fullt möjliga, och logiska industriellt, om de vill positionera sig som Tata gjort, säger Carlsson.

Matts Carlsson ser också framför sig en omstrukturering av fordonsindustrin i USA.– Amerikanerna måste hitta en ny strategi. Det Ford en gång försökte bygga, PAG-gruppen (Premier Automotive Group, med lyxmärken som Jaguar, Landrover och Volvo), är nu borta i många stycken.

Det blir alltså ett annat amerikanskt biltänkande som vi nu förmodligen kommer att få se, säger han.– Där kommer de att prioritera att få lönsamhet i den USA-baserade verksamheten. De kommer förstås heller inte undan när det gäller nya drivlinor och alternativa bränslen. Men jag har svårt att se hur Volvo platsar i den utvecklingen, säger Carlsson.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro