ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Angry birds” tar racet mot framtidens spel

Richard Peckett · 11 Dec 2013
Uppdaterad 12 Dec 2013
I nya ”Angry birds go!” har figurerna lämnat slangbellan ochsatt sig i lådbilar. 

I nya ”Angry birds go!” har figurerna lämnat slangbellan ochsatt sig i lådbilar. 


Nu släpps Rovios nya spel. I 3D-spelet Angry birds go!” ställs klassiska figurer som Red, Chuch, Stella, King Pig i ett ”Mario kart”-liknande äventyr.

klar

Artikellänk är kopierad

Jami Laes. 
  Jami Laes.
Jami Laes. Jami Laes.
”Angry birds go!” har just släppts.
”Angry birds go!” har just släppts.

Rovio Entertainments EVP Jami Laes berättar om underhållningens framtid.

Har ni försökt göra den här mer användarvänlig än tidigare ”Angry bird”-spel?

– Spelet är lätt att komma in i men svårt att bemästra. Det finns en nivå av inlärning som man måste nå – man måste lyfta på spelets lager för att ta sig vidare.

Vilka lagar är det?

– Kärnan är alltid densamma: först lådbilsderbyt med en rollfigur och en lådbil. Men allt eftersom du tar dig vidare lär du dig om topphastigheter och körteknik och hur de olika rollfigurerna har olika krafter. 

Är detta för att förlänga spelets livstid?

– Absolut. Genom att ge det större bredd och olika utmaningar, det är det bästa sättet att hålla spelare intresserade.

Det påminner mig om ”Mario kart” och ”Sonic”. Hade ni dessa spel i tankarna under utvecklingen?

– Vi har alla spelat ”Mario kart” men det är en väldigt annorlunda upplevelse med tilten och knappkontrollerna. Det här är ett lådbilsrace, rakt upp och ner. Vi har byggt något för pekskärmsgenerationen.

Spelare kommer så klart att jämföra det nya spelet med tidigare ”Angry birds”. Var det svårt att utveckla något som kan leva upp till tidigare spelframgångar?

– Nej, det tror jag inte. Vi rör oss åt ett helt annat håll. Här finns inga slangbellor – men vi har behållt vissa likheter i form av karaktärer och humorn och så finns det lite fysik. Vi kände oss bekväma med att utveckla vad vi tror är det rätta spelmönstret för dagens användare. 

”Candy crush” är ett av de största succéerna just nu. Vad har det spelet som inte konkurrenterna har?

– Det är det bästa spelet i sin sort för tillfället – lättåtkomligt och lockar många. Till skillnad från ”Candy crush” så riktar vi oss inte mot medelålders kvinnor. Vi är till för tonåringar och uppåt – spelgenerationen.

Hur ser framtiden ut för smartphone-spel?  

– Fleraspelar-spel är på gång men vi vill att det ska bli absolut perfekt så att det stämmer med de användare som vill spela flera. Det vi kommer att se i framtiden är spel på flera skärmar så att du kan hoppa från en skärm till en annan. När användarna blir mer vana med olika spelsätt kan vi skapa mer varierande mash-ups.

klar

Artikellänk är kopierad

Richard Peckett
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro