ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Anmälningar mot City Dental strömmar in

Olivia Krantz · 27 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Elisabeth Burfitt lämnade City Dental med munnen full av stygn och blod.

Elisabeth Burfitt lämnade City Dental med munnen full av stygn och blod. Foto: Lotta Imberg


• Hål som andra tandläkare inte hittar och tänder som borrats bort mot patienters vilja • På två år har City Dental fått nästan fyrtio anmälningar

klar

Artikellänk är kopierad

City Dental är tandläkarvärldens svar på lågprisflyget. Priserna är låga och man kan boka tid med kort varsel. 2007 skrev Metro om kliniken som redan då fått 14 anmälningar på ett år.

Sedan dess har kliniken dragit på sig ytterligare 39 anmälningar till Hälso- och ansvarsnämnden, som resulterat i två varningar och tre erinranden.– Vi har haft drygt 70 000 patienter och att några av dem blir missnöjda är inte konstigt. Men det viktigaste är om vi blir fällda. Av 250 000 behandlingar har vi fått 4 varningar för dålig journalföring och 3 varningar för bristfällig behandling. Det är väldigt lite och de varnade tandläkarna har fått sluta, säger Harald Ullman, presstalesman för City Dental.

Martin Åslund är byrå­direktör på HSAN. Han tycker att 39 anmälningar låter mycket.– Slutsatsen man kan dra är att de patienter som söker sig till City Dental är missnöjda med den vård de får, säger han.

I de anmälningar som kommit in till HSAN vittnar flera patienter om svårigheter i kommunikationen med personalen och om beslut tagna mot deras vilja.

Hon fick tänderna förstörda

När Elisabeth Burfitt fick akut ont i en tand och inte fick tid hos sin vanliga tandläkare, gick hon till City Dental.

På kliniken drog läkaren inte bara ut tanden – han hade även sönder den bredvid.– Jag var skräckslagen. Han var så hårdhänt. Det var som att han drog en spik ur en vägg. Jag tänkte: ”förstör inte alla mina tänder”, säger Elisabeth Burfitt.

Efter två timmar med vidöppen mun syddes hålen där tänderna suttit ihop. Elisabeth Burfitt fick åka hem med två alvedon och rådet att ”sova på sidan så blodet kan rinna ut”.

När hon i efterhand konsulterade sin ordinarie tandläkare fick hon veta att denna inte skulle ha dragit ut någon av tänderna. – Personalen var väldigt stressad och hade mycket dåliga språkkunskaper, ­säger Elisabeth Burfitt och varnar:– Det är på egen risk man går dit.

klar

Artikellänk är kopierad

Olivia Krantz
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro