ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Antisladd har dolda risker

Petter Nyhlin · 27 Maj 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
En Chrysler 300 C provkörs på en rejält blöt testbana. På den högra bilden tas kurvan med antisladdsystemet ESP på och på den vänstra med systemet av. 

En Chrysler 300 C provkörs på en rejält blöt testbana. På den högra bilden tas kurvan med antisladdsystemet ESP på och på den vänstra med systemet av.  Foto: Chrysler


klar

Artikellänk är kopierad

Racingstjärnan Rickard Ry­­dells tekniker Jonas Jarl­­mark varnar för farorna med antisladdsystem. Både förare och till­verkare riskerar att förlita sig för mycket på systemen, som kan sluta fungera.Bilprovningen står i dag handfallen inför trasiga anti­sladdsystem trots att den moderna säkerhets­tek­ni­ken kan bli en dödsfälla.Dagens bilar lovar mycket. Mest lovar antisladdsy­stemen, som anses vara den viktigaste säkerhetsinnovationen sedan bilbältet. Sedan antisladdsystemen blev standard i de flesta bi­lar i början av 2000-talet har de räddat hundratals liv på vägarna. Men de flesta bilar blir så småningom rostiga åk med strejkande ­elek­tro­nik. Det händer långt innan Bilprovningen stoppar dem.

Om ABS-systemet, bältena eller andra ­säkerhets­detaljer visar brister underkänns bilen. Men med ett trasigt anti­sladdsystem är det bara att köra vidare.– Det finns i dag ingen möjlighet för Bilprovningen att underkänna fordon där antisladd inte fungerar eftersom det inte finns nå­gon gemensam standard bland tillverkarna, säger Michael Eng som arbetar med forskning och utveckling på Bilprovningen.

En studie som Folksam och Vägverket har gjort visar att andelen olyckor vid halt väglag halveras i bilar med antisladdsystem.

Men inte ens föraren kan räkna med att få veta att anti­sladdsystemet krånglar.– När vi har gått in i bi­lens felkodsystem har det visat sig att en bil kan innehålla många fel på bromssystemet utan att några varnings­lampor tänds, säger Michael Eng.Ingen vet i dag exakt hur många bilar som har brister i antisladdsystemet. Men att problemet ökar i takt med att bi­larna åldras är klart.– Det är ett klassiskt exempel på riskkompensation. Antisladdsystem ökar trygg­heten och körsäkerhe­ten vintertid, men om det slu­tar fungera kan bilen bli farligare att köra än en bil utan, säger Michael Eng.

För att myndigheterna ska kunna komma till rätta med problemet krävs nå­gon form av industristandard. – Vi arbetar inom EU med att komma till rätta med det här, men det lär dröja minst sju år innan vi kan besiktiga det första ­anti­sladdsystemet om inget nationellt regelverk införs.Att problemet kan orsaka olyckor bekräftar Jonas Jarlmark, racingingenjör hos Rickard Rydell i Seats WTCC-team och forskare på Kung­liga Tekniska högskolan.– Om en sämre förare li­tar för mycket på ­anti­sladd­systemet kan det helt klart bli problem, säger han.

Han ser även en risk i att tillverkarna börjar lita för mycket på tekniken.– Naturligtvis kommer biltillverkarna att frestas att gå allt närmare gränsen och sedan rädda eventuella översteg med avancerad teknik, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Petter Nyhlin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro