ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Äntligen vår – då deppar Sverige

Josefin Svenberg · 5 Apr 2011
Uppdaterad 5 Apr 2011

Var fjärde vuxen blir nedstämd när ljuset och värmen kommer. Den biologiska klockan hänger inte med”.

klar

Artikellänk är kopierad

– Jag blir alltid tröttare när våren kommer och det blir faktiskt lite jobbigare för varje år.  Men en bit in på våren börjar man vänja sig vid ljuset och då blir det bättre, säger Björn  Takei, 38, som driver ett träningsföretag där Sandra Flachsbinder, 24, och Sofie Arvidson, 28,  arbetar. Tjejerna säger att många runt omkring dem pratar om att de är tröttare nu, men de  känner inte själva igen sig i problemen.
– Jag blir alltid tröttare när våren kommer och det blir faktiskt lite jobbigare för varje år. Men en bit in på våren börjar man vänja sig vid ljuset och då blir det bättre, säger Björn Takei, 38, som driver ett träningsföretag där Sandra Flachsbinder, 24, och Sofie Arvidson, 28, arbetar. Tjejerna säger att många runt omkring dem pratar om att de är tröttare nu, men de känner inte själva igen sig i problemen.Foto: Lotta Bergseth

När vi går mot ljusare tider kan det verka självklart att vi ska bli piggare. Men faktum är att en och en halv miljon svenskar, eller var fjärde vuxen, blir nedstämda när våren kommer. För omkring 400 000 personer är problemen ännu allvarligare – de lider av riktig vårdepression. – När längden på dagarna förändras i snabb takt hänger inte den biologiska klockan med. Den har en inbyggd tröghet, men för vissa är det värre än för andra. Detta resulterar i nedstämdhet och hos vissa en riktig depression, berättar Torbjörn Åkerstedt, professor i beteendefysiologi. De som blir deprimerade får diagnosen SAD, Seasonal affective disorder. Den årstidsbundna depressionen är vanligare ju längre ifrån ekvatorn man kommer. Den som får en riktig depression kan bli hjälpt av medicinering med något antidepressivt läkemedel, men om man ”bara” blir nedstämd kan man själv lindra problemen. – Det är viktigt att utsätta sig för mycket ljus på morgonen och passa på att vistas ute under dygnets ljusa timmar. Fysisk aktivitet är också betydelsefull, säger Torbjörn Åkerstedt. Andra råd är att ha goda kost- och sömnvanor, se till att ha mörkt i sovrummet på natten och var noga med att få i sig D-vitamin.

klar

Artikellänk är kopierad

Josefin Svenberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro