ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Apple bygger nytt: Vad Milanobutiken avslöjar om Kungsträdgårdens framtid

Henrik Ek · 28 Jul 2018
Uppdaterad 28 Jul 2018
Här är Apples nya butik i Milano. En försmak av Kungsträdgården? Det återstår att se.

Här är Apples nya butik i Milano. En försmak av Kungsträdgården? Det återstår att se. Foto: Henrik Ek


Från ett frihetstorg i Milano till en kunglig trädgård i Stockholm. Sådana är platserna där teknikjätten Apple bygger in sig i städernas arkitektur. Enligt dem själva med en målsättning att höja storslagna men bortglömda platser.

klar

Artikellänk är kopierad

Det heter Piazza Liberty men var innan Apple under torsdagen slog upp portarna till sin nya butik en parkeringsplats för Milanoborna.

Det berättar Stefan Behling, arkitekt på Foster+Partners, som också ligger bakom Apples kommande butik i Kungsträdgården.

Arkitekten Stefan Behling och Apples Wendy Beckman.
Arkitekten Stefan Behling och Apples Wendy Beckman.Foto: Henrik Ek

Förutom de storslagna namnen, frihetstorget och den kungliga trädgården, finns andra likheter.

Under parkeringsplatsen på Piazza Liberty fanns till exempel en bortglömd biograf. Motsvarande situation i Kungsträdgården är en restaurang som, ja, inte direkt är en attraktion.

Lika, men ändå olika

– Det vi har gjort här är att lyfta det som ”är Milano”. Trappan ned är flamboyant och man kan tänka sig en diva gå ned för den, påpekar Behling inlevelsefullt.

Trappan i Apples butik i Milano.
Trappan i Apples butik i Milano.Foto: Henrik Ek

För även om mycket känns igen från andra flaggskeppsbutiker Apple byggt i världen är Behling noga med att peka ut detaljerna som gör varje butik unik.

Själva produktutställningen är här belägen två våningar under jorden. Entrén på markplan består endast av en glaskub och fontän. Nästa etage av torget är en amfiteater, vilket beskrivs som en gåva till Milano ”eftersom torget fortfarande är en del av staden”.

Amfiteatern vid Apples butik i Milano.
Amfiteatern vid Apples butik i Milano.Foto: Henrik Ek

Vad tänker Behling då om Stockholm och Kungsträdgården? Han drar fingret över munnen i en gest om att det är för tidigt att prata om.

Det senaste i Stockholm

Det är ingen hemlighet att projektet med Apples butik i Stockholm har dragits i långbänk på politisk nivå. I början av 2016 gjorde Apple sina planer kända för allmänheten och sa då att de hoppades att allt skulle stå klar inom två år.

Två och ett halvt år har gått och ännu väntar företaget på grönt ljus att börja bygga.

En av de skisser Apple skickat in till Stockholms stad.
En av de skisser Apple skickat in till Stockholms stad.Foto: Foster+Partners

Stockholms stad har i omgångar tagit in allmänhetens synpunkter, först i samband med en utställning i Kulturhuset, och nu en andra gång då förslaget gått ut på ”samråd”. (Allmänheten har nu fram till den 12 september på sig att komma in med sina tankar.)

En person Metro pratar med som har insyn i processen säger att det inte verkar som att beslutsfattarna vågar låta Apple ta ut svängarna och göra något lika spektakulärt som i andra städer.

Nackdelen med att vara storbolag

Den bilden bekräftas delvis av Wendy Beckman, Europachef för Apples butiksverksamhet.

– Det är svårt att förklara och förmedla för städer och politiker vad det är vi vill göra. Ja, vi är en butik, det finns ett kommersiellt element, men vi vill göra mycket mer, säger hon.

Två våningar under jorden hittar Milanobesökaren själva produktutställningen.
Två våningar under jorden hittar Milanobesökaren själva produktutställningen.Foto: Henrik Ek

I Milano var det en amfiteater där lokala artister ska få en chans att synas. I själva butiken ska lokala konstnärer lyftas upp i kreativa event med besökare.

Utanför föreställer sig i alla fall Stefan Behling att nykära par kommer att sitta om kvällarna, helt utan köpintention, för att titta på fontänen.

– ”Du kan inte bygga en butik två trappor under jorden”, säger de. Vi kan det. För det här är mer än en butik. Det är ett torg i Milano, säger Behling.

Piazza Liberty som det ser ut nu, med trappan som också fungerar som åskådarbänkar.
Piazza Liberty som det ser ut nu, med trappan som också fungerar som åskådarbänkar.Foto: Henrik Ek

Apple har visat upp skisser för hur butiken i Kungsträdgården skulle kunna se ut. De visar få detaljer utöver just design, men innehåller än så länge inget lika dramatiskt som en amfiteater eller en butik djupt under marken.

Typiskt Stockholm

Stefan Behling blir tyst igen, som att han fortfarande har några ess i rockärmen vad gäller Kungsträdgårdens utformning – något som känns ”Stockholm”, på samma sätt som Piazza Liberty-butiken känns som Milano, möjligen.

LÄS MER
Exklusiv intervju: Apples vd om svensk innovation, AR och "fake news"
klar

Artikellänk är kopierad

Henrik Ek
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro