ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Apple förberedda på alla fel med Iphone 6

Aron Andersson · 5 Sep 2014
Uppdaterad 5 Sep 2014

När Apple släpper nästa Iphone till försäljning kommer flera fel att upptäckas. Då står en hemlig grupp ingenjörer redo att lösa problemen.

klar

Artikellänk är kopierad

Trots att Apple förväntas visa upp sin nya mobil på tisdag nästa vecka är det inte säkert att den är helt felfri när den släpps. Bara timmar efter att Iphone 6 börjar säljas kommer felaktiga modeller med diverse barnsjukdomar att börja returneras till butikerna och med bud skickas tillbaka till Apples huvudkontor i Kalifornien, skriver nyhetsbyrån Bloomberg.

Där väntar ett team av ingenjörer, redo att dissikera telefonerna, för att ta reda på exakt vad som är fel. Syftet är att minimera antalet felaktiga telefoner som produceras i de kinesiska fabrikerna. – De plockar isär dem för att kunna fastställa vad som händer just där och då, säger Mark Wilhelm, en tidigare chef för Apples returavdelning, till Bloomberg.

►LÄS MER: Därför ska du köpa Iphone 6

►LÄS MER: Därför ska du inte köpa Iphone 6

Det viktiga är att hitta lösningen så fort som möjligt, för att minimera PR-skadan och risken att problemen uppmärksammas på bred skala. När Apple lanserade sin egen karttjänst och tog bort Google Maps från Iphone fick företaget inledningsvis så mycket kritik att huvuden till slut rullade när ansvariga chefer fick sparken. – För varje dag ett problem inte upptäckts, så finns risken att de tillverkar ännu fler dåliga produkter, säger Michael Fawkes, tidigare chef på datortillverkaren HP, till Bloomberg. – När du gör fel får du betala ett enormt pris. Kunderna blir förbannade och sen finns den ekonomiska biten i att ställa om leverantörskedjan, säger han.

För alla tillverkare är det viktigt att bevaka stora produktsläpp och upptäcka fel tidigt, men de volymer Apple producerar gör att även små förändringar blir väldigt kostsamma. Att Apple har egna butiker och unika serienummer för varje Iphone gör att det blir lätt att upptäcka och spåra problemen.

► LÄS MER: De har redan börjat köa för Iphone 6

Avdelningen på Apple som tar hand om problemen kallas ”early field failure analysis”, eller EFFA, och deras jobb är mest intensivt de första veckorna efter att en produkt börjat säljas, enligt tidigare Appleanställda som Bloomberg pratat med. Mark Wilhelm som varit chef på avdelningen säger att summorna det handlar om är stora. – Om du hittar ett fel under första veckan eller tidigare, så kan det spara miljontals dollar.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro