ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Årets sexist" har ansökt om konkursskydd

Ida Gustafsson · 5 Okt 2015
Uppdaterad 6 Okt 2015
Försäljningssiffrorna har dalat efter flera kritiserade reklamkampanjer.

Försäljningssiffrorna har dalat efter flera kritiserade reklamkampanjer. Foto: TT/American Apparel


Klädjätten American Apparel har de senaste åren blivit mer känt för sina kontroversiella reklamkampanjer än sina kläder. Till en följd av minskade intäkter har bolaget nu sökt om konkursskydd.

klar

Artikellänk är kopierad

Ett exempel på företagets kritiserade reklamkampanjer är deras unisex-annonser, där männen visat en skjorta fullt påklädda medan kvinnorna, förutom skjortan, varit nakna. För två år sedan, 2013, utsågs företaget till årets sexist av bloggaren Genusfotografen. Som en följd av marknadsföringen har företagets butiker vid flera tillfällen vandaliserats

► LÄS MER: AmericanApparel anmäls för sexistisk marknadsföring

Den negativa kritiken mot bolagets reklamkampanjer har nu visat sig i vikande försäljningssiffror. Under måndagen ansökte bolaget om skydd mot konkurs, skriver New YorkTimes. I ett uttalande meddelar bolaget att de har stöd från 95 procent av bolagets långivare för en omstruktureringsplan. Enligt företagets pressmeddelande kommer inga butiker, vare sig i USA eller resten av världen att påverkas av omstruktureringen. 

► Nya kjolbilden från American Apparel sågas på nätet

klar

Artikellänk är kopierad

Ida Gustafsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro