ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ät rätt – stressa ner

Petra Axlund · 18 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
Kristina Andersson är näringsfysiolog på Paulúns näringscenter och tipsar om kost mot ett stressigt liv.

Kristina Andersson är näringsfysiolog på Paulúns näringscenter och tipsar om kost mot ett stressigt liv. Foto: Henry Lundholm


klar

Artikellänk är kopierad

Stress är i stort sett oundvikligt i dagens samhälle. Men med rätt kost kan du hjälpa din kropp att bättre hantera stressiga situationer.Många säger att de är för stressade för att hinna träna och äta rätt. Men ingenting kunde vara mer felaktigt eftersom att just motion och rätt kost kan hjälpa oss att känna oss mindre stressade.– Det viktigaste är att man börjar äta regelbundet, då ligger blodsockret på en jämn nivå och vi slipper dippar där kroppen tror att den hamnat i en svältsituation, säger Kristina Andersson, näringsfysiolog på Paulúns näringscenter.

För det är just under dipparna som kroppen utsöndrar stresshormonet kortisol och kan börja bryta ner muskler och släppa ut fetter i blodet för att snabbt få energi. – Ofta är det ju under sin arbetsdag som man känner sig stressad, så därför är det bra om man kan lägga in ett träningspass på kvällen, då förbrukar man de fetter som kroppen frigjort.

För att hjälpa kroppen att stå emot de påfrestningar stress innebär är det viktigt att man väljer bra och näringsrik mat. Antioxi-danter, som finns i bär, frukt och grönsaker, skyddar oss från fria radikaler som kan leda till nedsatt immunförsvar och inflammationer. – En välbalanserad kost med mycket frukt och grönt i kombination med motion är det bästa sättet att klara av stress i vardagen, säger Kristina Andersson. – Ju fler färger du har på tallriken, desto bättre, säger hon.

Foto: Henry Lundholm

3 tips på antistressmat

Blåbär är sprängfyllda av antioxidanter som skyddar cellerna från att åldras i förtid. De skyddar dig även mot infektioner och förbättrar blod­cirkulationen. Viss forskning tyder på att de även skyddar hjärnan och stärker minnet.

Sötmandlar innehåller bra fetter som mättar och ger energi. Dessutom innehåller de animosyran tryptohan som kroppen kan använda för att tillverka ”lyckohormonet” serotonin som ger allmänt välmående.

Svamp är rik på antioxidanter och mineralerna zink och magnesium. När vi är stressade gör kroppen av med de två mineralerna. Champinjoner och portobello är de bästa antioxidantbomberna.

klar

Artikellänk är kopierad

Petra Axlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro